- Korte perioder med tiltak for å få ned luftforurensingen synes jeg vi bør se på her i Trondheim også, sier Opoku til Adresseavisen.

Bergen kommune har siden søndag oppfordret innbyggerne til å la bilen stå og unngå vedfyring fordi luftforurensingen har vært på oransje nivå.

For å unngå at forurensingen når rødt eller lilla nivå, som kan være svært helsefarlig, har kommunene innført datokjøring fra onsdag til fredag denne uka.

- Innbyggernes liv og helse må komme først. Høy luftforurensning over flere dager er farlig for både barn og voksne. Vi tar ingen sjanser med bergensernes helse, sier klimabyråd Julie Andersland (V) i en pressemelding ifølge NTB.

SE VIDEO: Kjetil Haarberg i Trondheim Bydrift forklarer om støvdemping

Flere unntak

Datokjøring betyr at biler med nummerskilt som slutter på partall kan kjøre på onsdag og fredag. Biler med skilt som slutter på oddetall kan kjøre torsdag.

Biler med tre eller flere personer får lov til å kjøre alle dager. Kjøring knyttet til liv og helse, elbiler, hybridbiler, kjøretøy benyttet til næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste, utrykningskjøretøy, pasienttransport og biler som brukes av funksjonshemmede er, ifølge NTB, også unntatt fra datokjøringen.

Høy forurensing

I formannskapet tirsdag etterlyste Opoku tiltak i byen når luftkvaliteten har vært så dårlig som i denne uka. Ifølge nettstedet luftkvalitet.no er luftforurensingen i Trondheim på flere målestasjoner målt til høy, noe som er hakket dårligere enn i Bergen. (Se hva fargekodene betyr til høyre for artikkelen)

- Forskning viser at lavere grenseverdier enn vi trodde er skadelige for folkehelsa. Derfor må vi være mer forsiktig enn vi har vært. Om det ikke kommer tiltak fra rådmannen neste gang det meldes dager med forhøyet luftforurensing, vil vi selv foreslå akutte tiltak, sier Opoku.

Hun mener et annet tiltak enn datokjøring kan være å gjøre det forbudt å kjøre inn i et utsatt område en periode.

Skjerper kravene

Men fra første januar ble de nasjonale grenseverdiene for svevestøv skjerpet. Blant annet er grenseverdien for PM 10, svevestøv, på årsbasis senket fra 40 mikrogram til 25 mikrogram per kubikkmeter luft i snitt per dag.

- Bakgrunnen for de nye grenseverdiene er forskning som viser at det er større helsefare knyttet til lavere konsentrasjoner av svevestøv, eller partikler, enn tidligere antatt, skriver Klima- og miljødepartementet i en pressemelding.

Trondheim kommune nådde de internasjonale målene for grenseverdier for svevestøv i 2015.

Kan forby piggdekk

I november i fjor la Riksrevisjonen frem en rapport som viste at Trondheim er landsversting hva svevestøv angår. Og høsten 2016 blir det igjen innført piggdekkavgift i Trondheim, som en del av arbeidet med å hindre økt luftforurensing.

Trondheim kommune har også en egen forskrift som gir mulighet for et midlertidig piggdekkforbud. Dette må imidlertid behandles politisk før det kan tas i bruk.

Trondheim var en av verstingene på svevestøv fra 2009 til 2012. I de siste årene har Trondheim ligget i den andre enden av skalaen.

Høsten 2016 blir piggdekkavgift på nytt innført i Trondheim kommune, noe bystyret vedtok i desember.

Varaordfører Hilde Opoku (MDG) vil selv komme med forlag til tiltak neste gang det blir så dårlig luftkvalitet i Trondheim. Foto: Jens Petter Søraa