Etter at vi fikk det store snøfallet fredag 22. november, har bilbergingsselskapene hatt travle dager. Daglig leder for Viking i Trondheim og Orkanger, Ann Kristin Fordal, forteller at mannskapet har vært opptatt døgnet rundt.

- Vi har hatt 220 oppdrag i området vårt. Av disse er 54 biler over fem tonn, hvorav ni er utenlandske kjøretøy. Det betyr at 166 av oppdragene er på biler under 5 tonn, sier Fordal.

Tallene omfatter ikke vogntog og kjøretøy under fem tonn som Viking har hjulpet i andre deler av fylket.

Falck har samlet tallene for hele fylket, og står for til sammen 186 bilberginger i Sør-Trøndelag. 23 av disse gjelder vogntog.

- Men også vi kan ha etterslep på statistikken, blant annet er ikke berginger som er rekvirert fra politiet tatt med, sier Irene Røsholt i Falck.

- Synes synd på dem

Ann Krisin Fordal i Viking tar avstand fra all kritikken som utenlandske sjåfører må tåle.

- Det er et problem når sjåfører fra Filippinene blir sendt på oppdrag på norske vinterveier, uten kunnskap og opplæring. De har ikke begrep om hva som venter dem, og dette må det gjøres noe med. Ellers har jeg gode kunder både i Estland, Litauen, Latvia, Russland og i Polen.

- Dette må bety at du snakker om sjåfører som er kjent med norske forhold, og som dermed burde være skodd for våre vinterveier?

- Noen er kyniske, andre synes jeg mer synd på. Ofte blir sjåførene kastet ut i jobben, uten å vite hva de går til. De bruker ikke kjettinger, men har lenker de trer gjennom felgen. Kjettingsekkene deres er noen ganger plombert, og dersom de kommer tilbake til hjemlandet uåpnet, får sjåføren pengene tilbake. Dermed kan det sitte litt langt inne å bryte plomberingen.

De fleste betaler

Operatøren på Viking kjenner seg heller ikke igjen i utfordringene som andre av hennes kolleger beskriver, at det kan være vanskelig å få de utenlandske transportørene til å betale for bilbergingen.

- Dette skjønner jeg ikke helt, og jeg mener det handler om å finne rutiner som sikrer at vi får betalt for jobben. Å nekte å ta et oppdrag fordi man frykter at det blir problematisk å inndrive pengene er uansett ikke aktuell filosofi for oss. Vår jobb er å bidra til framkommelighet på veiene, og dersom et kjøretøy er til hinder skal det fjernes.

Fordal har mange utenlandske sjåførerer, transportører og speditører i porteføljen, og av og til har de behov for hjelp. Søndag kveld sto fem vogntog fast på fylkesvei 714, og alle fikk hjelp av Viking.

Kan taue inn

- De aller fleste utenlandske transportørene utstyrer sine sjåfører med kredittkort. Det er ikke alltid kortet har dekning, men når jeg ringer er pengene som oftest overført i løpet av en time. Andre ganger får jeg eiers navn og registreringsnummer fra mannskap på stedet, slik at jeg kan sende e-post og be om oppgjør. Min erfaring er at slike regnigner som regel blir betalt fire dager før forfall, sier Fordal.

Dersom Fordal får en følelse av at det kan bli problematisk å få oppgjør, blir bilen tauet inn.

- Vi har tilbakeholdelsesrett, og da blir bilen stående til alt er betalt. Men det er sjelden dette skjer. Hverken Viking, transportøren, speditøren eller sender/mottaker er tjent med at en bil som allerede er forsinket, blir holdt tilbake og får enda større forsinkelser. De aller fleste ordner opp, og er mest interessert i å sikre at de får hjelp neste gang de skulle trenge det.