Bit for bit faller brikkene på plass i de store veiprosjektene i og rundt Trondheim. I dag åpner en stor rundkjøring på Nyhavna.
Dette er en del av det nye permanente veisystemet på Nyhavna.
Jernbaneundergangen
Vegvesenet og entrepenøren har derfor gjort det litt for seg. I forblendningsmurene til side for kjøreåpningene under Nordlandsbanen, er det brukt naturstein - vakker skifer fra Lierne.
- Vi har lagt vekt på at det også skal være litt pent. I retningslinjene vi har for å fremme stedsutvikling, står det at vi skal legge vekt på arkitektur og estetikk. Det mener jeg vi har gjort her, sier kommunikasjonsrådgiver Emilie Gynnild i Statens Vegvesen.
Nå blir det krøll i dette området
Ferdigstillelsen av rundkjøringen på Nyhavna betyr at man gjenåpner kjøreåpningene under jernbanen som har vært stengt en kort periode i sommer. Nyhavna og Solsiden-området blir dermed knyttet sammen igjen.
Åpner ny vei
Og etter fire år med midlertidig vei rundt næringsbyggene på Nyhava, åpnes det lørdag en ny vei mellom Pirbrua og rundkjøringa på Nyhavna.
- Det har vært mye logistikk, men nå ser vi frem til å få denne delen av prosjektet ferdig, sier byggeleder Leif Arne Hafstad i Statens Vegvesen.
Fra lørdag av må gående og syklende bruke felt på nordsiden av Pirbrua.
Ble dette forvirrende? Se på kartene, følg de grønne linjene - og kjør (forsiktig).