Tre milliarder i bompenger pluss tre milliarder fra staten er langt fra nok til å sikre en veistandard som st i stil med trafikkmengden på E6 Sør. Det går fram av konseptvalgutredningen for E6 Sør og riksvei 3, som Statens vegvesen offentliggjorde 31. januar i år.

- Dette er dobbelt tragisk. Bilistene må betale en vanvittig pris i bompenger, men får ikke den veien det er behov for, sier Morten Ellefsen, gruppeleder for Frp i fylkestinget.

Fin vei til Støren

Som Adresseavisen skrev mandag, legger Sør-Trøndelag fylkeskommune til grunn en totalsum på seks milliarder kroner i sine foreløpige regnestykker for E6 Sør. Skal trafikantene dekke halvparten, vil det koste om lag 140 kroner å kjøre mellom Melhus og Oppdal når alle bomstasjonene er på plass. Starter du i Trondheim sentrum, blir prisen 160–170 kroner.

Summen på seks milliarder kroner er imidlertid langt fra nok til å fjerne køer, 60-soner og trafikkfeller langs hele strekningen.

- Bompengebidraget setter en grense for hvor mye man får gjort av utbygging, sier Kjetil Strand, strategidirektør i Statens vegvesen region Midt-Norge.

I konseptvalgutredningen for E6 Sør og Rv 3 tar veivesenet for seg fire veialternativer. Konsept 1, som er kostnadsberegnet til 4,3 milliarder kroner, gir 31 kilometer ny vei. Mesteparten av strekningen mellom Melhus og Støren blir firefelts motorvei, mens veistandarden lenger sør forblir omtrent som i dag. Unntaket er en ny tofeltsvei de 8,5 kilometerne mellom Vindalsliene og Korporals Bru, et prosjekt som allerede er gryteklart.

- To tredeler mangler

Økes totalbeløpet til seks milliarder, slik fylkeskommunen antyder, vil veistandarden sør for Støren kunne heves på utvalgte strekninger. Samtidig vil det fortsatt gjenstå lange strekninger med «gammel» vei. Det overordnede målet om å halvere antallet alvorlige ulykker, vil neppe bli nådd.

- For den summen vil vi få møtefri vei på store deler av strekningen mellom Melhus og Støren, ny vei med midtdeler forbi Soknedal sentrum, og vi vil være godt i gang med ny vei forbi Berkåk. Vi vil også få gjennomført mange trafikksikringstiltak på strekninger der det ikke kommer ny vei, sier Strand i Statens vegvesen.

Skal veien bygges ut med 90-/100-sone og motorveistandard hele veien til Oppdal (konsept 4), vil det koste 19 milliarder kroner, ifølge veivesenet.

- En utbedring for seks milliarder er kun en tredjedel av hva som må til for å få en veistandard som er tilpasset trafikkmengde og trafikksikkerhet, sier Ellefsen i Frp.

Hvem får regningen?

Vegvesenet anbefaler selv et alternativ (kombinasjonskonseptet) som er kostnadsberegnet til knapt 11 milliarder kroner. Da kan du i så fall kjøre i 90 km/t på fire- og tofeltsvei med midtrekkverk helt fram til Ulsberg.

På E6 fra Ulsberg til Oppdal og videre sørover vil det fortsatt være noen 60-soner, men hele strekningen skal utbedres. Det vil også være noe rom for utbedringer på Rv 3.

Hvilket alternativ som til slutt velges, er det opp til regjeringen å avgjøre. Avklaringen er ventet i forkant av stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan, som kommer til våren.

Vegvesenet legger til grunn at staten skal betale halvparten av utbyggingskostnadene på E6 Sør. Går politikerne for kombinasjonskonseptet, slik fagfolkene anbefaler, må trafikantene i så fall dekke 5,5 milliarder kroner alene.

Basert på fylkeskommunens regnestykker, kan det gi en bompengepris på 250–300 kroner mellom Trondheim og Oppdal. Det sier Frp – ikke uventet – tvert nei til.

- Slike prosjekter skulle vært fullfinansiert av staten, sier Ellefsen.