Den elektriske ferjen Ampere mottok onsdag næringslivets klimapris. En pris som ble utdelt i på Zerokonferansen i Oslo.

Ferjen vil bli åpnet for drift i på Sognefjorden i januar, som første i sitt slag. Men selve ferjen er et trøndersk produkt. All elektrisk utstyr, batterier og fremdriftssystemer er utviklet i Trondheim og levert av Siemens på Sluppen.

Løsningen kom som et resultat av at Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet utlyste en konkurranse i 2010.

LES MER: Trøndersk kunnskap til tysk næringsliv

Utviklet i Trondheim

- Smart teknologi fra Trondheim kan revolusjonere skipsfarten i hele verden, mener informasjonssjef Christian Jahr i Siemens.

- Vi tror at denne ferjen bare er første skritt på veien til å elektrifisere store deler av skipsfarten. Bare i Norge er det 50 ferjestrekninger som kan egne seg for batteridrevne elektrisk ferjedrift. I tillegg kan teknologien også brukes i stor grad i offshore sektoren. Siemens får også henvendelser fra hele verden som er nysgjerrig på denne elektriske teknologien, fordi den reduserer både drivstoffkostnader og utslipp av CO2, sier Jahr.

Kakespising på Sluppen

Salgssjef Ketil Ågesen hos Siemens i Trondheim var på vei hjem etter å hentet prisen da Adresseavisen ringte ham. Men han er sikker på at det blir feiring på Sluppen imorgen,

- Dette er fryktelig artig, så det blir en kake eller to. Vi har en kompetanse i Trondheim som nå etterspørres i hele verden. Det må markeres, sier Ågesen.

Internasjonal interesse

På Zerokonferansen møtte Ågesen beslutningstakere, det satte salgssjefen ekstra pris på.

- Det er viktig for oss å vise frem teknologien til politikere og myndigheter, at de ser at dette er et reelt alternativ. At vi kan få et utslippsfritt samfunn, men myndighetene må sette miljøkrav. Det bør være en viktig konkurransefaktor i anbudsrunder, sier Ågesen.

Siemens har foreløpig ingen bestillinger på rene elektroniske ferjer. Men Ågesen sier intressen er stor, også internasjonalt.

Fakta om Ampere - verdens første elektriske bilferje:

Eletrisk drift av ferjer har vært en teknologisk nøtt. For det første må det sørges for nok elektrisk kraft i batteriene ombord i båten. Samtidig er det behov for hurtiglading i land for å fylle opp batteriene den korte tiden ferjen ligger ved kai.

I utkantstrøk er ikke det elektriske nettet dimensjonert for slik rask lading. Løsningen ble tre batteripakker. En om bord i båten, og en i hvert ferjeleie. Batteripakkene i land lades kontinuerlig og tappes raskt over i batteriene i båten når den ligger ved land.

Batteripakken ombord benytter de nye litium-ione-batteriene som kan vise til en energitetthet på omlag 100Wh/kg, mens de tradisjonelle blybatteriene har en energitetthet på 24Wh/kg.

Batteripakkene tilsvarer effekten til 1600 normale bilbatterier. Ferjen er 180 meter lang og 20 meter bred. Ferjen vil kunne frakte 120 biler og 360 passasjerer.

Ferjen vil bare bruke 150 kW/h per tur. Det tilsvarer bare tre dagers strømforbruk i en vanlig norsk husholdning.

Ferjen vil bruke omlag 2 millioner kWh i året, mens en vanlig ferje som går på diesel vil bruke 1 million diesel i året. Ved å bruke elektrisitet reduserer man altså "drivstoffkostnadene" med 80 prosent.