Nordmenn kjøpte sportsutstyr for over 12 milliarder kroner i fjor, og kampen om kundene er knallhard. XXL er størst med sin markedsandel på 24 prosent, mens Gresvig følger like bak med 23 prosent. Gresvig eier kjedene G-sport, G-max og Intersport.

Gresvigs grep i konkurransen mot XXL er å bygge flere store varehus under navnet G-Max. Den første butikken ble åpnet i Stavanger i 2011, og nå er turen kommet til Trondheim. Ved midnatt natt til onsdag åpnes G-max på Tillertorget, bare 200 meter unna varehuset til XXL.

- Den nye butikken er på 4000 kvadratmeter, og blir dermed den største sportsbutikken i Trøndelag, sier kjededirektør i G-max, Henning Eriksen.

Han forventer lange køer utenfor når butikken åpner.

- Det har aldri vært under 2000 i kø når vi har åpnet butikker tidligere, sier han.

Eriksen regner med at rundt 5000 kunder vil ha vært innom i løpet av natten. For å ta unna køene, vil 120 ansatte være på jobb på åpningsdagen.

Flere store butikker

XXL har 22 varehus i Norge, mens G-max med åpningen på Tiller er oppe i tolv. Allerede til høsten åpner kjeden en ny butikk i Trondheim. Da vil Intersport-butikken på Lade Arena bli bygd om til G-max. Målsetningen til G-max er 25 butikker på landsbasis.

Dere og XXL har snart halvparten av markedet, er det plass til de små butikkene?

- Vi etablerer bare G-max i de største byene, så andre steder vil mindre og uavhengige butikker klare seg godt, sier Eriksen.

Hva med stedene dere har butikker?

- Der vil konkurrentene få det tøffere. Mindre butikker bør ikke prøve å slå oss på pris, men heller satse på spesialområder og service.

Rettssak

Konkurransen mellom de to kjedene er tøff, og ikke bare i butikkene. De har også møttes i retten, etter at XXL mente at G-max sin prismatch-kampanje var ulovlig.

XXL tapte saken, og vil anke, i følge sportsbransjen.no. Dommen sier at kampanjen ikke kan oppfattes som et løfte om at G-Max alltid er billigst, men at forbrukeren vil forstå at det handler om et løfte om at man vil få samme pris som hos konkurrentene, på identiske varer.

Få like varer

Et søk hos prissammenligningstjenesten prisjakt.no tyder på at de to kjedene i svært liten grad faktisk har identiske varer, som garantien omfatter.

Tallene viser at G-Max har 2406 produkter som XXL ikke selger, mens XXL har 2181 varer som ikke er å finne hos G-Max. Det er kun 120 varer som føres av begge butikkene. Av disse har XXL lavest pris på 76 produkter, mens G-Max er billigst på 14 andre. På de siste 30 varene har kjedene lik pris. Søket omfatter kun varer som de to kjedene selger i sine nettbutikker.