Sjefen for miljø og handel i Rema 1000, Havva Kava. Foto: Rema 1000

I forrige uke meldte butikkjeden på sine hjemmesider at de nå kan garantere kundene sine matvarer frie for palmeolje. Det globale forbruket av palmeolje har, ifølge Regnskogfondet, doblet seg siden 2000, men flere selskaper har varslet at de vil kutte ut ingrediensen. Palmeolje er en billig vegetabilsk olje hvor etterspørselen er stor, og oljepalmeplantasjer er i dag hovedårsaken til at regnskogen ødelegges i Indonesia og Malaysia.

Sjefen for miljø og handel i Rema 1000, Havva Kara, presiserer at dette kun gjelder Rema 1000s egne matprodukter.

- Med matvarer mener vi varer merket med REMA 1000-logoen. Vi har tydelige forventninger til leverandørene våre om å redusere forbruket av palmeolje, skriver Kava i en e-post til adressa.no.

Rema 1000 har jobbet med målsettingen siden 2011, og forklarer praksisen med at de ønsker å ta sitt ansvar som en del av de globale klimautfordringene.

- Det vi ikke ønsker, er å drive en virksomhet som bidrar til økt palmeoljeproduksjon, som truer klimaet, urfolk og vårt biologiske mangfold. Ved å redusere det globale forbruket av palmeolje vil man kunne bremse avskogingen og bidra til å bevare regnskogene, sier Kara.

Det vil altså fortsatt være en del produkter som inneholder den utskjelte oljen. Nidar er blant produsentene som har fått gjennomgå ved å bli kåret til «årets etikkversting» av Framtiden i våre hender tidligere i år, for det de mente var manglende vilje til å redusere forbruket. Orkla-konsernet har nå varslet at de vil fjerne palmeoljen i alle produktene sine.

Utfordring med kosmetikk

Rema 1000 har en ambisjon om at alle produktene deres skal være frie for palmeolje i fremtiden, men er ikke sikre på hvor lang tid dette vil ta.

- Det skal vi gjøre ved å jobbe strukturert, målrettet og ikke minst fortsette å ha et godt samarbeid med våre leverandører og samarbeidspartnere, forteller Kara, men hun innrømmer at det vil bli en tøff oppgave for enkelte av produktene.

- Vi utelukker ikke at enkelte kosmetikkvarer blir en særlig utfordring, sier hun.

Hun forteller at kuttene får innvirkning på butikkjedens økonomi.

- Det å kutte palmeolje har vært en krevende, men viktig og lærerik prosess. Som alle andre krevende prosesser, genererer også dette kostnader. Vi er likevel sikre på at det vi nå har gjort er både riktig og lønnsomt på lang sikt, sier hun.

Miljøorganisasjoner jubler

Nyheten mottas med stor jubel fra både Regnskogfondet og Framtiden i våre hender.

- Vi gratulerer REMA 1000 med den store jobben de har gjort for å fjerne palmeoljen fra alle sine egne matvarer, og vi ønsker velkommen det videre arbeidet med å fjerne palmeoljen fra også andre produkter, sier kampanjeansvarlig i Regnskogfondet Ane Schjolden, til Regnskogfondets hjemmesider.

- Det er bare å gratulere REMA 1000, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, til miljøorganisasjonens hjemmesider.

Organisasjonen har i tillegg listet opp hvordan andre handelsvirksomheter i Norge ligger an. De mener NorgesGruppen og Coop ligger godt an, mens ICA mener de ikke har noen uttalt plan om fjerning av palmeolje.