Trønderenergi har varslet at de vil gjennomgå alle sponsoravtaler, og at flere av dagens kontrakter ikke vil bli videreført. Det kan få store økonomiske konsekvenser for både idrettslag og kulturliv i regionen.
- Sjansen for at vi reduserer flere steder er stor, uttalte konsernsjef Ståle Gjersvold i Adresseavisen på fredag.
- Vil ikke føre til at kunder sier opp
Konsernsjef Gjersvold sier at de ikke har registrert negative reaksjoner etter at de gikk ut med nyheten, og han tror ikke det at de kutter ned på sponsoravtaler vil påvirke kundenes valg av strømleverandør.
- Jeg tror ikke at dette er noe som enkeltpersoner har veldig sterke meninger om, og jeg tror absolutt ikke at det vil føre til at kunder sier opp, sier Gjersvold.
Han tror heller at reduksjonen i sponsoraktiviteten kan være positivt for selskapets økonomi.
- Sponsingen har ikke vært noe vi har kunnet regne inn igjen økonomisk, og da ser vi ikke at dette vil ha noen stor negativ konsekvens for oss. Økonomisk vil det heller en positiv effekt, ved at vi sparer pengene, sier Gjersvold.
- Dramatisk for kultur- og idrettslivet
- Eierne forventer avkastning
Konsernsjefen understreker at Trønderenergi er et kommersielt selskap som skal drive en lønnsom forretning.
- Våre eiere forventer en avkastning av vår virksomhet. Vi har ikke noe mandat fra eierne om å dele ut penger til noe vi ikke ser nytteverdien i. Det vi sparer ved å kutte i sponsorutgiftene vil føre til et større overskudd, sier Gjersvold.
Han påpeker at Trønderenergi på tross av reduksjonen vil fortsette å være en viktig samfunnsaktør, og blant de største sponsorbedriftene i regionen.
- Selv om vi reduserer aktiviteten vil vi fortsatt være en viktig støttespiller for frivillige lag og foreninger i Midt-Norge. Vi skal ha fokus på å drive forretningsmessig slik at våre kunder får et godt og konkurransedyktig produkt, og at eierne får den avkastningen de skal ha.
Trønderenergi håvet inn 378 millioner kr. før skatt
Kutter i kostnadene
Kundedirektør i Trønderenergi, Arnt Inge Sætern sier at selskapet nå kutter kostnader for å imøtekomme den reduserte lønnsomheten i bransjen.
- Konsernet har ikke mulighet til å opprettholde det samme nivået på sponsoraktiviteten som tidligere, sier Sætern.
Sætern sier at sponsoravtalene kan ha vært et salgsargument som har gjort selskapet mer attraktivt for enkelte kunder.
- Sponsoravtalene har vært med og bidratt til Trønderenergi sin posisjon som samfunnsaktør, og kundene har nok lagt merke til det.
- Vi har ikke brukt sponsoravtalene aktivt i kampanjer, men vi har solgt inn Trønderenergi som en regional aktør som gir tilbake til nærmiljøet gjennom ulike aktiviteter. Det vil vi fortsatt gjøre, men omfanget vil ikke være like stort, sier Sætern.
- Vi trenger egenkapital
- Vi er nødt til å bli mer nyskapende
Ifølge Sætern er endringene en del av en dreining i selskapets sponsorstrategi.
- Eierskapet vil i større grad legges til Trønderenergi Marked, som ønsker å videreføre samarbeide med de samme lagene, men med en mer kommersiell innretning, sier Sætern.
Konsernsjef Gjersvold sier at Trønderenergi i fremtiden vil fokusere på prosjekter som er nyskapende – og passer selskapets nye profil.
- Det vil være mer rettet mot de forretningsmessige utfordringene bransjen står overfor, og endringer vi gjør internt i selskapet.
- Vi retter oss mot målene våre om å få til mer fornybar energi, og da er vi nødt til å bli mer nyskapende fremover. Det den nye profilen dreier seg om, sier Gjersvold.
Skitten strøm havner i Norge
Ny skjebnedag for trøndersk vindkraft (PLUSS)
Vil sponse innovasjon og Røde Kors
Gjersvold trekker frem at Trønderenergi var en viktig støttespiller i oppstarten av gründerfellesskapet Digs, og at de sponser Spark NTNU, som veileder studenter med idéutvikling. Det er slike prosjekter det er viktig for selskapet å engasjere seg i, sier Gjersvold.
- Det er viktig å bidra til innovasjonsmiljøet som står utenfor de etablerte institusjonene.
- For vår del er det viktig å få til slik aktivitet. Vi er nødt til å bli mer nyskapende og nyorienterte, sier han.
Vil beholde gode ideer i byen (PLUSS)
Gjersvold sier at selskapet fortsatt vil være engasjert i breddeaktivitet både innen idrett og kultur, og at de nå skal inngå et samarbeid med Røde Kors om et prosjekt kalt «Nettverk etter soning», som skal få tidligere innsatte tilbake i arbeid.
- Dette prosjektet får tydeligere frem hva vi mener med vårt samfunnsansvar. Det dreier seg om å skape den regionen som både vi og Trøndelag ønsker, sier Gjersvold.