Hun har ennå ikke helt «landet» etter seieren i Top Chef på TV2 mandag kveld, men nå kan hun endelig snakke om fremtidsplanene. Kjøkkensjefen fra Trondheim vant 250 000 kroner og en kokebok-avtale med Kagge forlag. Det første hun skal ta fatt på er å skrive.

Litt av alt

- Jeg vet veldig lite om dette kokebokprosjektet, det er helt i startfasen. Prosessen starter nå. Men jeg har en del kule ideer, og denne boken skal jeg behandle som et lite barn. Den skal få masse kjærlighet, sier Renee og røper at den nok blir både eklektisk og spennende. En blanding av mye forskjellig. Litt som henne.

- Den blir en veldig personlig bok. Jeg har ikke vært kokk så lenge, men føler at jeg sitter på mye kunnskap. Jeg er glad i matstiler fra hele verden, både fine dining og rustikk mat. Så det blir ikke ett tema, men alt mulig av mat jeg liker. Og det er det jeg mener med eklektisk, at boken vil representere meg. Jeg er jo også litt vanskelig å sette i bås. Jeg liker så mye forskjellig.

Flere kokker i boken

- Vanskelig å finne tittel på boken?

- Ja, herlighet. Tittel har jeg ikke tenkt på engang. Det blir kjempevanskelig, sier Fagerhøi. Hun skal skrive store deler av boken selv, men håper å få med seg noen av kokkelegendene hun har møtt underveis i karrieren.

- Jeg har ikke spurt dem ennå, så jeg kan ikke si noen navn. Jeg håper noen av dem kan bidra med et par ord eller en oppskrift. Det skal ikke bare være meg, meg, meg, jeg må ha med noen andre også. Dette er folk jeg har lært masse av så jeg håper de sier ja.

I tillegg til kokebokprosjektet har Fagerhøi planer om å starte egen restaurant. Der har hun navnet klart. Restauranten skal hete «Bula mi» og er et konsept hun har tenkt på lenge.

- Jeg vet hvordan alt skal være, alt fra bestikk til duker. Jeg vet hva slags folk jeg vil ansette. Folk med karakter. Det skal være sterke personligheter. Det kommer nok til å bli mye krangling, men det tror jeg er veldig sunt, sier Fagerhøi. Hun ser for seg en nisjerestaurant, åpen kun på kveldstid. En liten brun bule med alt mulig på menyen.

- Det handler om at man hele tiden vil bli flinkere og vise hva man kan. Og jeg tror trønderne er klare for å bevege seg over i et litt annet restaurantspor. Jeg vet ikke hva deltagelsen i Top Chef egentlig betyr, men jeg kan jo håpe at flere nå vet om meg.

Naken chef

Seertallene for Top Chef på TV2 har ligget på rundt 300 000 i hvert program. Det er omtrent det samme som Paradise Hotel på TV3.

- Når jeg tenker på all medieoppmerksomheten deltagerne i Paradise Hotel får, så er det ganske mye mer enn når man er med i et matprogram. Så kanskje vi skulle vært nakne mens vi laget mat, da hadde nok seertallene skutt i været, sier Fagerhøi flirende. Selv om hun har vært en tekkelig antrukket tv-kokk har hun fått mye oppmerksomhet den siste tiden.

- Renee er en fantastisk ambassadør for trøndersk mat og trønderske råvarer. Og det er spesielt artig at hun er en kokk som benytter hele råvaren og er god på årstidsvariasjoner, sier Aslaug Rustad, daglig leder for Oi! Trøndersk mat og drikke. Hun tror Top Chef-seieren har stor markedsføringsverdi og at den vil bidra til å gjøre det langt lettere å etablere seg med egen restaurant.

Topp markedsføring

- Hun er allerede markedsført og all oppmerksomheten rundt henne fører til stor nysgjerrighet. Det tar gjerne litt tid for nye konsepter å bli kjent og den tiden har hun kortet ned betraktelig, sier Rustad og understreker at det er en tøff bransje med 14–15 nye etableringer i Trondheim bare det siste året.

- Det er knalltøft i restaurantbransjen i Trondheim nå, men Renee har allerede fått «god vind i seilene». Hun er kjent som en ualminnelig dyktig kokk og all publisiteten har stor betydning både for henne og Trondheim, sier Rustad.

Top Chef-vinneren Renee Fagerhøi har planene klare for ny restaurant og drømmer om et sted i Midtbyen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen