- I dette prosjektet komponerer jeg musikk, men jeg bruker ikke instrumenter. Jeg henter musikken ved å ta opp lyder fra naturen, sier Eirik Havnes.

Etter å ha bodd i New York over en lengre periode, var lydkunstneren fra Ålesund lei av støyende storbyer. En idé om å fange lyden av alle fire årstider i en komposisjon, ble en gammel speidergutts vei tilbake til naturen.

- Jeg lager eget ekstremt billig utstyr, for da trenger jeg ikke være redd for å ødelegge det. Jeg kan stikke mikrofonene ned i fosser og inn i is, sier Havnes og viser fram en av sine mange opptakere.

Tålmodig lydjakt

Da filmskaper Jon Vatne fikk høre om den trondheimsbaserte musikerens noe uvanlige komposisjonsprosess, meldte han seg som turkamerat. For ett år siden begynte de å gjøre opptak til det som skal bli dokumentarfilmen «Polyfonatura».

- Jeg synes alle kreative prosesser er interessante. Eirik sin er i alle fall veldig interessant. Han er en skrue som finner på mye rart, og dette er noe av det rareste jeg har hørt om, sier Vatne mens han gjør klart kamera. Havnes sitt møte med pressen må også dokumenteres.

Jon Vatne har tidligere laget dokumentarfilm om fleinsopp-rus.

Når Adresseavisen møter lydkunstneren og filmskaperen har de nettopp kommet tilbake til Trondheim etter flere dager på jakt etter lyd, og bilde, i ville og vakre områder på Sunnmøre. Med sine vakre fjell er hjemdistriktet et av Havnes favorittsteder å gjøre feltopptak. Men å fange lyden han ønsker, kan være en tålmodighetsprøve. Det fikk både komponist og dokumentarist merke da de slo leir for å gjøre opptak av isen på Djupvatnet i Geiranger.

- Vi ventet og ventet på at isen skulle sprekke. Da det endelig skjedde, fløy det et fly like over oss. Morgenen etter våket vi av et kjempebrak fra isen. Vi løp opp, men da ble det rolig i lang tid, sier Havnes.

Det trønderske dokumentarprosjektet «Blue Code of Silence» har fått interesse fra internasjonalt hold.

Komponistens favorittlyder

De har også gjort opptak i Trøndelag og på Vestlandet, og til sommeren går ferden nordover i landet. Da skal blant annet grottelandskapet ved Svartisen utforskes.

- Jeg har lyst å gjøre opptak av nordlys, så vi må en tur til Nord-Norge i vinter også, sier Havnes.

Av og til oppsøker han bestemte steder på jakt etter en spesiell lyd, som da han ønsket seg lyden av radioaktivitet i sopp.

- Da måtte jeg til Lierne i Nord-Trøndelag fordi det er ingen steder i landet det er målt høyere bacquerelnivå i blek piggsopp enn i Lierne, sier komponisten engasjert.

Lydene Havnes setter høyest, er lyder tatt opp under vannoverflaten.

- Jeg synes undervannslyder er de mest fascinerende. Kanskje er det fordi vi ikke er vant til å høre hvordan ting høres ut under vann. Jeg finner mye interessant under vann, sier Havnes.

- Jeg liker også snøras og steinras, det låter så brutalt, legger han til.

- Jeg ser jo ut som en idiot

De som kjenner ham er vant til hans kreative påfunn, men ukjente stopper gjerne når de ser en musiker «spille» på sine uvanlige instrumenter i skogen, og det med en dokumentarist i hælene.

- Jeg ser jo ut som en idiot der jeg løper rundt i skogen og knekker kvister og banker på trær for ta opp lyd, men jeg møter en veldig fascinasjon for det jeg gjør, sier Havnes og ler.

Dokumentaren om Havnes er tildelt 450 000 kroner i støtte fra Midtnorsk filmsenter.

- Hva har overrasket deg mest i arbeidet med komposisjonen?

- Jeg er overrasket over hvor bråkete naturen er. Det er lyd av fugler, vind og bekker overalt. Mange snakker om å gå ut i skogen for å høre på stillheten, men det er jo egentlig sinnssykt bråkete, sier Havnes.

Filmskaper Jon Vatne og Spætt Film AS lager dokumentarfilm om komponist og lydkunstner Eirik Havnes. Foto: THERESE ALICE SANNE
Med spesiallaget utstyr samler Havnes lyder fra naturen. Lydene skal til slutt komponeres sammen til et musikalsk verk. Foto: Kristian Davik Larssen, Spætt Film AS