Bueskytterspillet lar deltakerne spille mot hverandre i forskjellige moduser og skyte på hverandre med pil og bue.

- Hittil har slike VR-spill bare latt deg spille med noen. Her kan de derimot spille mot hverandre, sier Martin Moen.

Han og studiekameratene Mikkel Andresen, Magnus Nordfjord og Jo Harald Solem skal gjennom selskapet Window Licker Games utvikle og selge spillet som de har kalt «oVRshot».

- Så langt vi vet finnes det ikke maken på markedet ennå. Det er et bueskytter VR-spill som er ganske ulikt det som allerede finnes, og som har fått mye positiv oppmerksomhet allerede, forteller Moen.

Facebooks datterselskap Oculus er dømt til å betale 500 millioner dollar for å ha brukt stjålet datateknologi i sine VR-briller

Virtual reality for folk flest

- Markedet for VR (virtual reality) vil ta av når Microsoft lanserer sin VR-versjon ved juletider. Da vil også prisen på teknologien halveres og bli tilgjengelig for mange flere. Det er bra for oss at flere får råd til å spille, sier Moen.

De fire studentene i alderen 21 til 27 år møttes på bachelorgradsutdanning i Spill og opplevelsesteknologi ved Nord universitet i Steinkjer. Islendingen Magnus Nordfjord visste ikke at det fantes en slik utdanning før han flyttet til Steinkjer.

- Jeg hadde tatt psykologi-utdanning hjemme på Island da jeg og kjæresten min skulle finne ut hva vi ville studere videre. Nå er jeg svært glad for at vi kom til Steinkjer og som hadde en utdanning som ikke finnes på Island.

I 2017 blir hverdagen bare enda mer preget av teknologi. Her er noen av dingsene og trendene vi tror blir viktige i året som kommer

Spill er psykologi

Magnus Nordfjord mener psykologiutdanningen hans er svært relevant når man skal utvikle nye spill.

- Det handler om vite hva andre tenker, reagerer og vil, og hvordan den verdenen du skaper kan påvirke brukerne. Jeg liker miljøet her i Steinkjer og tenker å bli en stund til, sier Magnus Nordfjord.

I bueskytterspillet kan noen moduser spilles som lag og noen kan spilles hvor alle er mot alle. Spillet har en sci-fi, TRON-inspirert stil over seg, sier Martin Moen.

Dette er også en del av de fire studentenes semesterprosjekt.

- Da vi startet fikk vi i oppgave fra læreren om å komme med tre nye spillutviklingsideer. "oVRshot" var en av dem, sier Moen

Møtt med begeistring

VR-markedet er fremdeles ganske lite, og det er fortsatt få spill ute. Og få av de store utviklerne har annonsert eller publisert spill for VR-plattformen.

- Det finnes noen bueskytterspill, men ingen som inneholder en flerspiller-komponent hvor man kan spille mot hverandre, sier Mikkel Andresen.

VR-spillet har fått stor oppmerksomhet, og ble møtt med begeistring under den internasjonale mediefestivalen AndAction 2017 som ble arrangert ved Nord universitet i mars i år.

Her ser Linn (25) på leiligheten hun kjøpte «usett» fra California

Etablerer spillkollektiv

Selv sier de fire studentene at de er blitt så inspirert av dette spillet at de nå går sammen og lager et spillselskap for å fortsette utviklingen.

- Samtidig går vi sammen med tre andre selskaper og lager et spillkollektiv her i Steinkjer, der alle de andre selskapene er tidligere studenter fra medielinjene her på Steinkjer, sier Martin Moen.

Enn så lenge er de fire studentene alene på markedet med et VR-spill hvor man kan spille mot hverandre.

- Vi er billige i drift og trenger ikke så mye penger for å få det til å gå rundt. Målet er å få spillet ut på markedet i løpet av 2018, sier Mikkel Andresen.

For pc og Playstation

Selv om VR-teknologien har vært på markedet en god stund har det ennå ikke tatt av. Det tror Moen rett og slett skyldes at det har vært for dyrt for massene.

- Skal du kjøpe VR-briller og ny PC koster det fort 20 000 kroner i dag. Men mange investorer er interessert og vi har store forventninger til Microsofts lansering. Vi vet av erfaring at prisene vil falle drastisk når de store kommer på banen, sier Martin Moen.

Studentene utvikler det nye VR-spillet for PC (Vive og Occulus) og Playstation VR.

Fakta:

Virtual reality, ofte forkortet VR, betyr kunstig virkelighet eller virtuell virkelighet.

VR er en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterligne en virkelighet.

De fleste «miljøene» med kunstig virkelighet omfatter både syns- og lydinntrykk og blir vist på en skjerm eller gjennom et spesielt, stereoskopisk apparat.

Virtual reality har eksistert i flere tiår, og det har blitt gjort flere forsøk på å slå gjennom med teknologien.

I januar 2016 publiserte storbanken Goldman Sachs et notat der de spår at VR vil være større enn TV i 2025.

Virtual reality-ekspert og sjef for nettstedet VR-expert.nl, Tim Nijland, tror virtual reality har potensial til å bli en større revolusjon enn internett.

Ekaterina Prasolova-Førland, førsteamanuensis ved fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU, sier til E24 at teknologien bak virtual reality har vært for dyr og teknologisk umoden til å bli populær. Nå er den derimot mer brukervennlig.

- Virtual reality åpner for uante muligheter innen underholdning, utdanning, turisme og medisinsk behandling. Virtual reality gir brukere en unik følelse av tilstedeværelse, noe som kan gjøre en simulert opplevelse nesten like god som den ekte opplevelsen, sier hun.

For første gang kan man spille mot hverandre i et VR-spill. Studentene Mikkel Andresen, Martin Moen og og Magnus Nordfjord har laget et bueskytterspill som er unikt i markedet. Foto: Leif Arne Holme
oVRshot: I denne VR-verden kan spillerne for første gang spille mot hverandre. Foto: Leif Arne Holme