Replab åpnet i fjor tre nye verksteder for mobilreparasjon i Trondheim og Stjørdal og har totalt fire verksteder hvor folk kan levere ødelagte mobiler. Nå har trondheimsbedriften planer om å utvide til andre norske byer.

- Vi ønsker å være til stede på kjøpesentrene, der folk er. Vår styrke er at vi kan reparere en ødelagt skjerm, skifte et batteri eller en ødelagt ladeport på en halvtime. Det ser vi at folk setter pris på, sier daglig leder og gründer av Replab, Trond Hammernes.

Øker omsetningen kraftig

Hammernes har bakgrunn som forskningstekniker ved NTNU. For fire år siden startet han med mobilreparasjon fra et lite verksted i Fossegrenda, da under navnet Pimpit.

Nå er bedriften til stede i på tre steder i Trondheim og ett i Stjørdal. Omsetningen i fjor endte på 5,6 millioner kroner. Det ga et resultat før skatt på 1,5 millioner kroner.

Flere av verkstedene kom imidlertid til i løpet av året, og vil få betydelig større inntekter i år, ifølge Hammenes. Derfor regner han med at omsetningen kommer til å nær tredobles i år, til minst 18 millioner kroner.

I tillegg har han planer om å utvide virksomheten til ytterligere to norske byer i løpet av året. Inntektene fra disse kommer oppå anslaget på 18 millioner. De nye verkstedene skal drives etter franchisemodell, det vil si at driverne av de ulike verkstedene oppretter egne selskaper, men får retten til å drive under Replabs merkevare.

Hvilke byer Replab skal etablere seg i, er sjefen imidlertid taus om.

- Vi må ikke varsle konkurrentene, sier Hammernes.

Replab har også seriøse konkurrenter i Trondheim. Her kan du lese om Baard Anders Lindvaag som investerte tusen kroner og nå omsetter for millioner.

Blar opp i fylla

Gjennom reparasjonsarbeidet har Hammernes gjort seg noen morsomme betraktninger på de forskjellige stedene Replab holder til.

- Vi ser blant annet stor forskjell på hvilke telefoner folk har på de forskjellige stedene vi er. På Solsiden får vi inn desidert mest hvite Iphoner. I Stjørdal var det imidlertid en overvekt av Samsung-telefoner i fjor i forhold til i Trondheim, sier han.

Høysesongen for mobilreparasjoner er på sommeren. Hvorfor det er slik har Hammernes egentlig ikke noe godt svar på. Verkstedet på Solsiden har imidlertid en litt spesiell kundegruppe når sola kryper frem.

- Vi får inn en del gjester fra restaurantrekka, gjerne litt fulle. De kommer ofte med en knust skjerm, drar kortet, og henter telefonen igjen før de drar ut på byen, sier Hammernes.

Et par pils senere, eller knappe 40 minutter, kan de feststemte hente telefonene sine igjen.

Får hele historien

Mens Adresseavisen er på besøk, er det Are Skanke som tar seg av reparasjonene på Solsiden. Han forteller at jobben er interessant på flere måter. Teknisk utfordrende, men også noen artige møter med kundene.

- Det er noen som gir oss hele historien om hvordan telefonen ble ødelagt. Enkelte står her i 20 minutter, sier Skanke.

- Har du noen gode historier å fortelle?

- Jeg vet ikke hvor mye jeg skal si, men enkelte har blant annet utfyllende beskrivelser av hvordan telefonen havnet i toalettet, sier Skanke.

Avtaler i Kina

Replab er et såkalt uautorisert verksted for reparasjoner. Det betyr at kunder som blant annet har Apple-telefoner mister garantien på telefonen når Replab reparerer den.

Dette mener Hammernes har holdt flere potensielle kunder unna. Han viser imidlertid til en artikkel i IT-avisen som tyder på at Apple kan være i ferd med å endre rutinene på dette når det gjelder bytte av skjerm. Endringen har imidlertid ikke nådd Norge ennå så vidt Adresseavisen er kjent med.

Selv henter Hammernes inn sine reservedeler fra utvalgte fabrikker både i Kina og Tyskland.

- Jeg har gjennom årene hatt en god del reiser til ulike fabrikker i landet for å sikre kvaliteten på det vi tar inn. Det er ikke bare å kjøpe noe på Ebay, sier gründeren.

Han har også fått i stand en avtale på levering av ødelagte komponenter som han sender tilbake til Kina. Dette får han en god pris på.

- Selv om en skjerm er ødelagt, kan den i de fleste tilfeller gjenbrukes hvis man bare fjerner glasset og setter på et nytt, sier han.

Starter nettbutikk

For å håndtere utvidelsen av selskapet vil Hammernes i løpet av året ansette en ny daglig leder som kan drive selskapet. Selv ønsker han å bruke tiden på å utvikle nye forretningsideer.

- Jeg ser blant annet på muligheten for å opprette nettbutikker. Nylig har vi også investert i et kraftig mikroskop, og skal sende en av våre reparatører på kurs i USA. Det gjør oss i stand til å bytte mer komplekse ting helt nede på prosessornivå, sier Hammernes.

Å fjerne støv fra linsene på de tidligere Iphone-modellene er en vanlig oppgave som Replab gjennomfører. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen
Natalie Søvik har vært uheldig med telefonen sin og fått ødelagt glasset rundt det ene kameraet. Hun kommer ikke fra et besøk på restaurantrekka, men er på jobb, og ønsker at telefonen skal bli reparert før hun drar hjem for dagen. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen
I tillegg til at Are Skanke får bryne seg på tekniske utfordringer når han reparerer telefoner, får han også servert noen gode historier i ny og ne om hvordan telefonene ble ødelagt. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen