– Gjør bystyret dette vedtaket, forutsetter jeg at de to feltene blir kollektivfelt og at veien blir stengt for biler mellom kl. 06.30 og 18.00, slik AtB foreslår.

Sandvik viser til at Trondheim vil få 40000 flere innbyggere frem mot 2030 og at store deler av veksten vil komme øst for sentrum.

– Det krever en omfattende tilrettelegging for at disse skal kunne ta bussen. Blir tilbudet dårligere på grunn av økt reise-tid, viser all erfaring at da velger mange å kjøre egen bil.

AtB har nøkternt anslått at dersom 15 prosent av dem som bosetter seg i øst velger å reise kollektivt, betyr det årlig 3,1 millioner flere reiser enn nå.

– Dette viser at vi må doble kapasiteten for kollektivtrafikken. Da kan ikke bussene stå i kø sammen med bilene. Det er derfor vi vil ha superbusstrasé med mulighet for å kjøre større busser.

Bymiljøavtaler

Sandvik sier at dersom man bare velger å ta bort kollektivfeltene i Innherredsveien, vil det få konsekvenser for omtrent hele byen fordi forsinkelser vil forplante seg videre på både stamrutene og byrutene. I dag passerer 55 busser i timen i rushperiodene i Innherredsveien med nesten 3000 passasjerer. Skulle disse ha valgt bilen, ville køen ha blitt 13 kilometer lang.

Fylkesordføreren tror ikke det vil være taktisk lurt å nøye seg med ta bort kollektivfeltene i Innherredsveien. Om kort tid skal man i gang med forhand-linger med staten om de såkalte bymiljøavtalene.

– Starter vi dette arbeidet med å fjerne kollektivfelt i den retningen der byen vil vokse mest, vil nok staten se seg om etter mer egnede prosjekter i andre byer å bruke penger på. Man trenger ikke å ha studert mye statsvitenskap for å skjønne det, sier han.

Som prøveprosjekt

Sandviks eget parti er så langt med på forslaget som fremmes i bystyret, men skal diskutere det internt mandag. For forslaget sier ikke noe om mulig stenging. Det vises til at ferske trafikktall, etter åpningen av Strindheimtunnelen, er såpass positive at de mener det er grunn til å følge Statens vegvesens ønske om å gjøre Innherredsveien til en tofelts vei som et prøveprosjekt.

Sandvik sier han er blitt møtt med forståelse av partivenner når han hevder at de to feltene må reserveres for bussene.

– Og jeg forutsetter at bystyret består av partier som er opptatt av miljø og fremkommelighet. Vi skal fortsatt ha betydelig vekst i kollektivtrafikken. I Innherredsveien kan dette bety to felt – uten biler. Når det gjelder beboerne langs veien, regner jeg med at de aksepterer busstrafikk. Bilene vil jo forsvinne store deler av dagen.

Sandvik sier han forstår ønsket fra beboerne langs Innherredsveien om miljøgate, men at det i dette tilfellet må bety en bussvei for å sikre fremkommeligheten for resten av byen.

AtB frykter for hastigheten

AtB er svært bekymret for fremkommeligheten i Innherredsveien dersom to felt blir fjernet, uten at det samtidig legges til rette for bussene.

Harald Storrønning, plan- og driftssjef i selskapet, skriver i et notat til Sør-Trøndelag fylkeskommune at tiltaket om å fjerne kollektivfelt og legge til rette for blandet trafikk og dermed redusert kapasitet, kan være et brudd på målsettingene i Miljøpakken. Trolig også brudd på mål i fremtidige bymiljøavtaler dersom det ikke treffes forsvarlige og varige avbøtende tiltak for kollektivtrafikken.

Storrønning viser til målformuleringer i Miljøpakken der det heter at bussene skal komme fortere frem. Dette har man lykkes med. Snitthastigheten økte med 25 prosent fra 2008 til 2010 i sentrale byområder. Innen 2018 skal hastigheten øke ytterligere.

Blant bymiljøavtalenes målsettinger heter det at byene skal utvikle løsninger som sikrer bedre fremkommelighet totalt sett, spesielt ved å legge til rette for attraktive alternativer til privatbil.

Selv om begrepet «miljøgate» ikke er definert, vil trolig Mellomveien fremstå som et representativt eksempel. Her er det nedsatt hastighet til 30 km/t, opphøyde gangfelt og fartshumper. Bussenes snitthastighet over døgnet er 26 km/t mot 38 km/t i Innherredsveien.

Stenger Innherredsveien

– Det er åpenbart at en slik miljøgate ikke vil innfri kravene til en superbusstrasé som er utredet og påbegynt i Innherredsveien, påpeker Storrønning.

AtBs konklusjon om Innherredsveien er at man i en prøveperiode stenger Innherredsveien fra rundkjøringen ved Portalen til Strindheimkrysset for annen motorisert trafikk i tiden hvor regulariteten kan utfordres.

Dette innebærer at tilgang til Innherredsveien fra Stadsingeniør Dahls gate, Thomas von Westens gate, Persaunvegen og Falkenborgvegen stenges i rushtiden og på formiddag, det vil si fra kl. 06.30 til 18.00 og at dette håndheves av Statens vegvesen og politiet.