Nidar lanserte Bergene Melk som en konkurrent til Freias Melkesjokolade i 2009, men nå gir selskapet opp.
- Vi må være så ærlige å si at salgsutviklingen var en medvirkende årsak. Merkevaren var ikke sterk nok, sier Nidar-sjef Ann-Beth Freuchen til Handelsbladet.
Nordmenn spiser sjokolade for fem milliarder
Nysatsinger
Selskapet gir nå opp å lage en ren melkesjokolade, og satser i stedet på store plater basert på eksisterende merkevarer.
Sjokolade med Polly peanøtter er den ene nysatsingen, den andre er Smørbukk-sjokolade. I tillegg relanseres Crispo og Smash som store plater.
Nesten ingen julebiter i juleposen
Freia med lik taktikk
Freia er ifølge dem selv lite opptatt av at Nidar nå trekker Bergene Melk fra markedet.
- Vi er ikke så opptatt av hva andre aktører gjør med sine produkter, men ønsker heller å fokusere internt på våre egne programmer, altså det vi selv er istand til å påvirke, sier Celin Huseby, som er nordisk kommunikasjonssjef for Freias eierselskap, Mondelez International.
I sin produktutvikling velger Freia en tilsvarende strategi som Nidar, og lanserer en sjokolade med Oreo-kjeks.
Vi ønsket å gjøre noe nytt for vår Freia Melkesjokolade, og så en god mulighet med å kombinere vår sjokolade med en annen stor merkevare, Oreo. Vi ser på dette som en kombinasjon med det beste fra to verdene, sier Huseby.