Fredag ettermiddag er det over 300 kommentarer på adressa.nos to siste saker om de nye bommene i Trondheim. På Facebook har om lag 180 personer delt sin mening om de 16 nye bompunktene som kommer opp etter nyttår.

De aller fleste er negative til de nye bommene. Miljøpakken vil at flere skal parkere bilen. I debatten skriver flere at dette ikke er noe godt alternativ i deres hverdag.

Hva synes du om bommene? Delta i debatten her

- Busstilbudet må bedres

Kollektivtransport fra hjemmet med to unger i hver sin barnehage, til jobb så samme ruten tilbake? Funker ikke så bra, skriver Mikael Madsøy.

Kollektivtransport er vel å bra, men ikke med masse handleposer og kanskje ett par møbler på en overfull buss?, skriver Eirin Beate Fagerheim Otterholm

Jeg skulle i går for en gangs skyld ta buss fra Orkanger til Trondheim i stedet for å kjøre sjøl. Først var det 15 min. å gå og deretter 20 min. å vente på bussen i -12, bussen var nemlig 8 min forsinket. Deretter 55-60 min på bussen, ble kvalm og jævlig av det. Hadde jeg kjørt hadde jeg gått rett ut i garasjen og satt meg inn i en varm bil og hatt det varmt og trivelig i 35-40 min, i stedet for å bruke over halvannen time og fryse meg nesten blå til tross for at jeg var rimelig godt kledd. Men når jeg har vært så ufin at jeg bor på Byåsen, jobber på Risvollan og har kjæreste på Orkanger så kan jeg vel bare ha det så godt. Har kommet ut av tellinga på hvor mange bommer jeg kjører gjennom på en dag omtrent, skriver Anne Grønbech.

Fint det. Fattig student og mamma, må vel se til å slutte på skolen. Jeg kunne gjerne tatt buss, men da bør de bedre busstilbudet, så jeg faktisk kan komme tidsnok til skolen etter barnehagelevering!  Ikke nok med det, men hvis barnehagen ringer fordi barnet mitt er sykt, så må de vente ca to timer før jeg får henta han, og det er uakseptabelt.....!, skriver Beate.

- Sutring

Men debatten er ikke helt ensidig.

Du verden så mye sutring for småpenger. Se litt på hva vi får igjen for pengene i stedet.Et sted må bommen stå, og det kan virke urimelig hvis du bor og jobber uheldig til. Dette kunne man ordnet med flere bommer, og kun betaling en gang pr døgn. Da ville flere betale, men noe mindre pr bil. Ja, jeg vet at noen har dårlig råd. Men det er fortsatt småpenger i forhold til resten av bilkostnadene, kommenterer debattanten Arve.

Jeg synes dette er flott. Bedre veier, mer kollektivtrafikk og flere miljøtiltak gjør morgendagens trafikkavvikling mye bedre. Bommer på Byåsen gjør innbetalingen mer rettferdig enn før. Og bompenger er ærlig talt ikke det som knekker folks økonomi. Sutring kaller jeg det, skriver Epleguten.

Flere kommenterer at de må passere mange bomstasjoner på vei til jobb. Miljøpakken opplyser at det foreløpig ikke er klart om man må betale for hver passering, men utgangspunktet er at man bare betaler én gang i løpet av en time innenfor hvert enkelt snitt:

*   De 11 bommene på innsiden av Omkjøringsveien er ett snitt.

*   De tre bommene på Byåsen er ett snitt.

*   I tillegg kommer dagens fire bomsnitt: Klett, Sluppen (inkludert Fossestuvegen), Kroppan (som er de tre bommene på Tonstad) og Være.