- Vi har valgt å videreføre den midlertidige ordningen. Ansettelsesprosessen er forberedt, men den er ikke startet. Og det gjør vi ikke før vi er sikret nok nytt arbeid til at vi har et godt grunnlag til å ansette, sier Anders Straumsheim, verftsdirektør ved Fosen Yards.
Selskapet hadde i vår fullt opp med restaurering og ombygging av fire av Hurtigruten sine skip. Da sommerferien nærmet seg sa Straumsheim at de hadde et mål om å ansette i løpet av august, men det ble det altså ikke noe av. Like fullt har de nå begynt å forberede seg til å ta imot den femte av hurtigrutene om en måneds tid.
Verftsdirektøren friskmelder Fosen Yards
Slik klarte Rissa-verftet å bygge om hurtigrutene uten å ha pengesterke eiere
Utsatt ankomst for hurtigrute
De midlertidige ordningene går ut på at de ansatte tar del i risikoen i prosjektet. De tilbys kontrakter som gir dem en del av overskuddet om de ferdigstiller arbeidet på færre timer en det som er budsjettert. Klarer de ikke å ferdigstille arbeidet på budsjettert tid må de jobbe for halv lønn de timene som er over.
- Det er drøyt femti personer her i varierende stillingsbrøker i september, og jeg regner med det kommer til å være noe av det samme antallet også de to neste månedene, sier Straumsheim og legger til at de drøyt femti ansatte er fordelt på tre avdelinger.
- Vi har en gjeng som nå jobber med å forberede arbeidet med den siste av hurtigrutene, MS «Nordnorge», en gruppe som jobber med design og nye prosjekter, og en gjeng som jobber med ombygging og oppussing.
Etter ønske fra Hurtigruten er oppgraderingen av MS «Nordnorge» utsatt i rundt to uker, og skipet vil komme inn til verftet på Kvithyll i Rissa helt på tampen av oktober måned.
- Avtalen om å utsette den datoen ble gjort før ferien, og det er en jobb som kommer til å ta en snau måned. Men vi har allerede begynt med både prosjektering og forberedelser til den kommer inn. For eksempel prefabrikeringen av deler til skipet er noe vi begynner med to til tre måneder før det kommer.
Fornøyde tross små overskudd
Straumsheim opplyser om at Hurtigruten-skipene har gitt selskapet et lite overskudd, men at det ikke var de helt store driftsmarginene.
- Det gikk som planlagt økonomisk, og det er vi godt fornøyd med, sier han.
Nå handler alt om å få inn flere prosjekter slik at aktiviteten på verftet fortsetter også når MS «Nordnorge» kaster loss en gang i november.
- Vi har nettopp kommet hjem fra Hamburg hvor vi hadde egen stand under sjøfartsmessen, noe som ga oss flere kontakter og muligheter. Vi jobber intensivt med å skaffe nytt arbeid, og bruker veldig store ressurser på salg og marked.
- Vi er i konkrete diskusjoner med flere potensielle oppdragsgivere. Det gjelder både prosjekter som kan gi oss arbeid i nær fremtid og på sikt, men vi har ikke signert noen avtaler enda.
Lurer du på hvordan verftet i Rissa klarte å få et stort oppdrag verdt rundt 550 millioner kroner fra Hurtigruten bare uker etter at verftet ble slått konkurs? Her kan du lese om løsningen som gjorde det hele mulig.
- Viktige avtaler
Verftsdirektøren har tidligere fortalt at de er i samarbeid med et europeisk skrogverft, og i dialog med flere andre, for å kunne være med i konkurransen om nybygg.
- Dette er veldig viktige avtaler som vi er helt avhengige av om vi skal gjøre nybygg. Vi er også i dialog med mulige samarbeidspartnere og eiere, og er nærmere en avtale der enn det vi var i juli, sier Straumsheim.
Hjørnestensbedrift
Verftet er en hjørnestensbedrift på Fosen, og ordfører Ove Vollan (H) i Rissa kommune har flere ganger påpekt at lokalsamfunnet er helt avhengige av at verftet er går rundt.
- Det er en bra gjeng der som jeg vet at jobber hardt nå for dra i land nye kontrakter, og jeg har all tro på at de kommer til å klare det, sier han.