WORLD OF WARCRAFT: LEGION

PC / Mac

Aldersgrense: 12 år

«Legion» er den sjette tilleggspakken til verdens største MMO. Fra før av har vi fått «The Burning Crusade» (2007), «Wrath of the Lich King» (2008), «Cataclysm» (2010), «Mists of Pandaria» (2012) og «Warlords of Dreanor» (2014). Dette til sammen gjør «World of Warcraft» ikke bare det største spillet i sitt slag noensinne, men også det lengstlevende. De fleste andre konkurrenten har forlengst gått over til «freemium»-modellen (gratis og laste ned, gratis å spille, men med mikrotransaksjoner); «World of Warcraft» på sin side opererer fortsatt med abonnementsordningen og betalte tilleggspakker.  Og fortsatt så har spillet flere millioner abonnenter. Imponerende. Men så er det også Blizzard Entertainment vi snakker om her. Et selskap som befinner seg på toppen av næringskjeden i spillbransjen ene og alene på grunn av et sylskarpt fokus på kvalitet og detaljer.

Les også: Vår anmeldelse av «Warlords of Dreanor»

Les også: Vår anmeldelse av «Cataclysm»

Les også: Vår anmeldelse av «Wrath of the Lich King»

Les også: En nybegynners guide til Azeroth

«World of Warcraft» startet sitt liv den 23. november 2004 som et MMORPG ( Massive Multiplayer Online Role-Playing Game). Et spill som du både «delte» og spilte sammen med millioner av andre mennesker. Du kunne selvsagt gå inn i spillet alene, men for de større oppdragene var det en nødvendighet å slå seg sammen med andre spillere. «World of Warcraft» i 2016 er et helt annet spill enn det var i 2004. Nå kan du spille gjennom store deler av innholdet helt alene som en ensom ulv, og de de tilfellene du virkelig trenger noen ved din side så har du verktøy inne i selve spillet som sørger for å matche deg med likesinnede spillere. Alt du trenger å gjøre er å trykk på en knapp, spillets algoritme og nettbaserte struktur sørger for alt annet.

Med «Legion» så har Blizzard gjort «World of Warcraft» enda mer solo-vennlig. «Legion» er dønn fokusert på å fortelle din personlige historie som en «demon hunter». Den første nye helteklassen siden Death Knight fra «Wrath of the Lich King» i 2008. Du introduseres også for et helt nytt område i Broken Isles hvor du allerede fra starten av kan besøke hvilket som helst område. Fiendene her skaleres etter ditt erfaringsnivå, en metode som du kanskje kjenner best fra spill som «The Elder Scrolls V: Skyrim». Men det funker faktisk helt OK. Kanskje fordi denne metoden er begrenset til Broken Isles, eller kanskje fordi etter så mange år så er det tradisjonelle oppgraderingssystemet i «World of Warcraft» klar for en slik forandring?

I tillegg til de nye oppdragene og de nye omgivelse så har også selvsagt Blizzard innført en hel rekke forandringer i spillets grunnstruktur. Artefakter er en av disse. I stedet for at du får nye egenskaper når du går opp i erfaring, så må du her bygge opp dine artefakter gjennom å samle relikvier. Det er her du kan skreddersy våpen og utstyr i tillegg til at du også låser opp noen nye klassespesifikke evner mens veien blir til.

«Legion» er et langt bedre tillegg til Blizzards enorme fantasi-universe enn hva «Warlord of Draenor» var, men spillet vil neppe overbevise gamle fans som mente at spillet nådde sin gullalder med enten «Burning Crusade» eller «Wrath of the Lich King». Til det er «legion» alt for strømlinjeformet og rettet mot ensomme ulver.