Adresseavisen har snakket med inspektørene ved utekontrollen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag og bedt dem om å komme med historier de husker spesielt godt.
Inspektør Nina Pedersen fortalte om vogntogsjåføren som mente det var hjemmekoselig med alle kosebamsene i frontruta. Vegvesenet var ikke like imponert.
Kollega og inspektør Morten Frantzen avdekket at en vogntogsjåfør hadde det så travelt at han tisset på tomflasker som han hadde i førerhytta. Han kjørte i over 35 timer før han tok en pause.
Fattet mistanke etter hvert
Ole Hammer er også inspektør ved Statens vegvesen, og husker blant annet en utenlandsk transportør som ble stanset i kontroll. Ved første øyekast så det hele ganske uskyldig ut.
- Vi åpnet på baksiden av vogntoget, og da så vi ingenting uvanlig. Men da jeg kjørte vogntoget inn i verkstedet for å ta en nærmere titt, så kjente jeg at det var noe spesielt. Det var som å kjøre en tankbil fordi den vugget så mye, forteller han.
Trafikklærer slår alarm om farlige eldre i trafikken
Må bruke Google translate
Etter en nærmere sjekk viste det seg at det sto etsende væske innimellom resten av lasten.
- Bilen var ikke godkjent for farlig gods-kjøring og sjåføren hadde heller ikke det såkalte ADR-kompetansebeviset som kreves. Transportør og sjåfør ble anmeldt, og frakten måtte lastes om til et vogntog som hadde lov til å frakte væsken, forklarer Hammer.
Han legger ikke skjul på at Google translate brukes hyppig.
- Sjåføren av dette vogntoget kommuniserte veldig dårlig, sier han.
Dette førerkortet fikk Vegvesen-inspektørene til å stusse
Reparerer på p-plassen
Hammer opplyser at de stadig vekk finner en del tekniske mangler på vogntogene. Siden mange av de utenlandske vogntogsjåførene steiler over prisnivået på verkstedtjenester i Norge, ender det ofte opp med at de kontakter noen som kan komme og reparere utenfor kontrollstasjonen til Statens vegvesen på Sandmoen.
- Det hender at vi ser at de gjør service på vogntog som har fått kjøreforbud. Vi synes absolutt ikke det er greit at de driver med reparasjon på vår parkeringsplass. Det er best at de oppsøker et godkjent verksted og får det gjort skikkelig, sier Hammer.
Avskiltet rutebuss med 30 passasjerer
Reimene hang på siden
De har sett tilfeller av slett arbeid av disse mobilene verkstedene som rykker ut til trafikkstasjonen.
- Vi kom blant annet over et vogntog som måtte skifte bremsene, og da var det en skrue som manglet, sier inspektøren.
Usikret last er en kjent problemstilling, og Hammer har blant annet sett store sekker med sement eller fôr på om lag 1500 kilo, som har stått i et vogntog med bare en kapellduk som sikring.
- Ved en brå unnamanøver så ville disse sekkene ha forsvunnet ut. Reimene henger på siden, ubrukt. Dette er sånt vi slår ned på. Det blir anmeldelse og kjøreforbud inntil sikring er på plass, sier han.
Semitrailersjåfør kjørte med en annen manns sjåførkort i fartsskriveren
- For mange lys
Et annet fenomen er disse hyllene på dashbordet, hvor det gjerne befinner seg en pc.
- Det tar veldig mye av sikten til sjåføren. Vi ser en del av disse hyllene, både hos norske og utenlandske sjåfører, sier han.
Noen ganger kommer det også bilister som har for mye av det gode. Hammer husker spesielt godt en bil med hele seks lys i fronten.
- Han var godt over det som var lovlig. Han fikk en mangellapp med kort frist. Han måtte inn til vegvesenet for å få godkjent bilen på nytt, forklarer Hammer.