En tankbil og en semitrailer havnet utenfor fylkesvei 714 onsdag formiddag. De kjørte av veien med bare noen kilometers avstand.

«UP425, Charlie30 og andre mannskaper har vanskelig for å stå på beina på fv.714 ved Våvatnet. Frost i bakken og regn gjør det svært glatt», skrev politiet på Facebook.

Det var såpeglatt på fylkesvei 714. Foto: politiet

- Ikke forsvarlig

Yrkessjåfør Bjørn Arild Nylund var en av sjåførene som ventet på at kjøreforholdene skulle bedre seg.

- Jeg tenkte å ta pause på Krokstadøra, men jeg stoppet ved Våvatnet fordi det var ikke forsvarlig å kjøre videre, sier han.

- Hadde jeg visst hvordan det var, så hadde jeg stoppet i Orkanger. Det var forferdelig glatt, og det er bare flaks at jeg kom så langt som hit, sier han.

Lastebilsjåfør Per Mikael Haugen fortalte at ingen turte å kjøre på E6 i Rennebu

- Kritisk til manglende strøbil

Nylund mener at han selv kunne ha havnet i grøfta dersom det hadde kommet et vogntog imot da han passerte den første bilen som hadde havnet i grøfta.

- Det som forundrer meg er at så snart ulykken er et faktum, så kommer saltbilen en halvtime etterpå. Det blir for dumt at strøbilen kommer for sent, mener han.

I Trondheim begynte man å salte allerede klokka fem om morgenen, ifølge Nylund.

- De bør jo vite hvordan det blir. De burde gjort tiltak allerede i morges, sier han.

Bjørn Arild Nylund er kritisk til strøing på fylkesvei 714. Foto: håvard haugseth jensen

- Raskt skifte i kjøreforhold

Byggeleder Bjørn-Erik Storstein i Statens vegvesen opplyser at det er Mesta som har ansvar for å strø når det er glatt. Da har de en viss tiltakstid på hver vei.

- Men underkjølt regn oppleves som glatt på sekundet og da kan to timer være lenge å vente, sier han.

Prosjektleder Bjørn Johan Dragsnes i Mesta forteller at det onsdag morgen var tre-fire plussgrader og regn, og det var derfor ikke behov for noe strøing eller salting.

- Så skiftet det raskt, og det ble underkjølt regn på veien. Vi har friksjonsbil som går kontinuerlig, og som gir oss beskjed om hvor glatt det er. Den hjelper oss med å holde kravene når det gjelder strøing, sier han.

Dragsnes har forståelse for frustrasjonen til bilistene, men understreker at strømannskap ikke kan være overalt til enhver tid.

- Det er en syklus på dette, og det kan ha blitt strødd rett før det ble underkjølt regn, og da tar det litt tid før vi kommer tilbake, sier han.

Nødetatene hjalp til med å berge tankbilen som hadde havnet på siden. Foto: politiet

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter