- Vi er veldig ydmyke og stolte over at vårt utviklingsarbeid og innsats innen bærekraftig reiselivsutvikling blir lagt merke til ute i verden, sier utviklingssjef Hilde Bergebakken i Destinasjon Røros i en pressemelding.

Hovedansvaret til selskapet er salg og profilering av rørosregionen som reisemål. Røros er nominert i klassen «Destination Leadership» i National Geographic World Legacy Awards.

Én million turister årlig

I pressemeldingen fra National Geographic heter det at «bærekraftig turisme er fundamentet for reiseindustriens fremtid, og destinasjonene og selskapene som forstår dette i dag vil bli morgendagens globale ledere».

«Rundt 1 million turister besøker årlig gruvebyen og verdensarvstedet Røros. Destinasjon Røros jobber med 200 medlemsbedrifter for å stimulere til samarbeid og koordinere turismeutvikling i regionen på en bærekraftig måte», sier juryen om selskapet ifølge pressemeldingen.

Prisutdelingen foregår i Berlin 10. mars 2016, med 15 finalister i 5 kategorier.

På Unesco-liste

- Jeg hadde vel ikke turt å tenke tanken at vi skulle stå i globale reiselivsprisfinaler da vi la strategien om å jobbe med verdensarv, bærekraftig reiseliv, synlighet og verdiskaping i 2007, sier reiselivsdirektør Linda M. Ramberg i pressemeldingen.

Hun skriver at Destinasjon Røros i sommer hadde en økning i utenlandsmarkedet på 22 prosent.

Ifølge årsrapporten fra i fjor ble Destinasjon Røros stiftet i 1926. Røros er en av de få gruvebyene som er oppført på Unescos liste over verdens kulturarv.