Mens Norgesgruppen og Rema 1000 vokste, tapte både Coop, Ica og Bunnpris markedsandeler i 2014, skriver dn.no.

Vi handler mer

Offisielle tall for dagligvarebransen fra analyseselskapet Nielsen viser, ifølge avisen, at nordmenn brukte hele 160 milliarder kroner på dagligvarer i 2014, mot 153,5 milliarder kroner i 2013 som er opp 4,3 prosent.

Og landets største dagligvareaktør gjennom flere år, Norgesgruppen, har vokst seg enda større og har nå en markedsandel på 39,9 prosent, opp fra 39,3 prosent i 2013.

Det betyr at fire av ti norske dagligvarekunder kandler i en av Norgesgruppens butikker under kjedekonseptene Kiwi, Joker, Meny, Spar eller Utra.

Rema øker på

Men også Reitan-eide Rema 1000 vokste i fjor. Rema øker sin markedsandel med0,6 prosentpoeng ifølge dn.no, og har i 2014 klart å ta inn 23,7 prosent av omsetningen i norsk dagligvare.

- Vi ser jo at flere og flere kunder velger dermed Rema 1000 når de skal handle. Det er vi glade for! Vi ønsker at enda flere skal få muligheten til å handle hos oss og planlegger å åpne 25 nye butikker i løpet av 2015, sier Ole Robert Reitan i en e-postkommentar til adressa.no.

På landsbasis varsler Rema 1000 økt nettoomsetningen med syv prosent til 37,9 milliarder kroner i 2014 for sine 535 butikker.

Les også: Begge mener de stjeler kunder

Coop og Ica fortsatte i 2014 fallet i markedsandeler. Coop gikk ned fra 22,7 til 22,3, mens Ica gikk fra 11,1 prosent til 10,5 prosent fra 2013 til 2014. Til sammenlikning hadde Ica Norge 22,4 prosent av markedet tilbake i 2004.

Les også: Ica tapte over 380 millioner i Norge

Les også: Ica Norge taper 50 mill. i måneden

Bunnpris ned

Lykke-eide Brunnpris er også blant taperne i 2014. Markedsandelen deres svekkes fra 3,6 prosent i 2013 til 3,4 prosent i 2014.