I utgangspunktet skulle man tro årets Amanda-nominasjoner burde gjøre alle til lags. Av de 24 filmene som kunne bli nominert til prisen som deles ut 15.august, er bare seks uten nominasjon. At vi blant de nominasjonsløse finner Solveig Melkeraaens sterke, personlige dokumentar «Flink Pike» og Henrik Martin Dahlsbakkens relativt lovende spillefilmdebut «Å vende tilbake», tyder på et knallsterkt år og hard konkurranse om prisene. Det stemmer dessverre ikke.

Les flere kommetnarer fra Terje Eidvåg her

Det er grunn til trøndersk glede over fire fortjente nominasjoner til Yngvild Sve Flikkes «Kvinner i for store herreskjorter», bare bak Bent Hamers «1001 gram» og Hallvard Bræins «Børning» i kampen om flest nominasjoner. Trondheimsfilmen har størst sjanse på birollepriser til Anne Krigsvoll og Hallvard Holmen, samt manuspris til Gunnhild Øyehus og regissør Sve Flikke.

Les anmeldelsen: «Kvinner i for store herreskjorter»

Les anmeldelsen: «1001 Gram»

Selv om det kan se ut som om nesten alle påmeldte fikk nominasjon, er den dristigste og beste norske kinofilmen i perioden, Anne Sewitskys «De nærmeste» bare nominert til to priser, beste kvinnelige skuespiller og birolle. At filmen ikke er nominert til årets beste norske kinofilm, er omtrent like kritikkverdig som da Joachim Triers «Oslo 31. august» ble forbigått i samme kategori i 2012. Sewitsky burde også vært nominert til regipris.

Les anmeldelsen: «De Nærmeste»

Det nominasjonene best reflekterer, er at det for en gangs skyld er sterkere konkurranse om beste kvinnelige hovedrolle enn de mannlige. Det er også forklaring på at Colin Farrell er nominert for Liv Ullmanns «Frøken Julie», men ikke hans motspiller Jessica Chastain, som er bedre enn ham i filmen.

Les anmeldelsen: «Børning»

Storsuksessen «Børning» som den store nominasjonsvinneren får Amanda til å se ut som en pris for årets mest populære norske filmer, vel så mye som en feiring av de beste. At den kommersielle og kunstneriske fiaskoen «Beatles» har flere nominasjoner enn «De Nærmeste» og «Mot naturen», er sammen med Sewitsky-forbigåelsen med på å gjøre Kanonprisen under Kosmorama til et stadig viktigere motstykke til Amanda.