- Vi har et godt samarbeid med Bunnpris og er i konstruktive samtaler om fremtiden, svarer Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan i en sms til adressa.no.

Bunnpris-sjef Christian Lykke, bekrefter det Reitan sier.

- Betyr det at dere er i forhanlinger om en ny avtale?

- Ja, det gjør jo det. Men ingenting er bestemt og vi vurderer alle muligheter vi har, sier Lykke.

Har samarbeidet siden 2012

Avtalen det er snakk om, er en samarbeidsavtale signert i Trondhein 18. oktober 2010, som trådte i kraft 1. januar 2012. Da gikk Bunnpris ut av sin mangeårige innkjøps- og distribusjonsavtale med Norgesgruppen og inn i et samarbeid med Rema 1000.

Les også: Bunnpris + Rema = sant!

Les også: Lykke for Reitan

Samarbeidet gir Rema 1000 ansvaret for forhandlinger og avtaler med dagligvareleverandørene, med unntak av enkelte varegrupper som frukt, brød og det ekstra vareutvalget som Bunnpris Gourmet-butikkene fører. Rema har siden 2012 også stått for vareleveransene til Bunnpris gjennom selskapet Rema Distribusjon.

- Ikke aktuelt å bryte avtalen

Avtalen går, ifølge Christian Lykke ut om «ikke så altfor lenge», men at det ennå er god tid til å få på plass en fornyet eller ny avtale. Lykke avviser at han, som Dagens Næringsliv skrev tirsdag, vurderer å bryte samarbeidet med Rema.

- Det er ikke aktuelt å bryte avtalen. Når avtaleperioden utløper må vi ha en ny avtale på plass og det er naturlig å ta en runde i den forbindelse. Dette vurderer vi fra gang til gang. Jobben min er alltid å sørge for best mulige vilkår for Bunnpris, sier Christian Lykke.

- Er dere også i samtaler med Coop eller Norgesgruppen?

- Det et en type spørsmål jeg ikke svarer på, sier Lykke.

Coop: - Vil alltid være interessant

Coop Norge svarer dette på spørsmål om Coop er i samtaler med Bunnpris om innkjøpsavtale eller om det kan det være aktuelt/interessant for Coop:

- Av forretningsmessige hensyn ønsker vi ikke å si noe konkret om hvilke mulige samarbeidspartnere vi er i dialog med. Men samarbeid som gir økte volumer og dermed en mer effektiv og miljøvennlig distribusjon vil alltid være interessant, konst. administrerende direktør Geri Inge Stokke i Coop Norge.

Betyr mye for innkjøpsprisene

Poenget med samarbeidsavtalen er å øke innkjøpsvolum og dermed få bedre priser hos leverandørene. Volum henger i stor grad sammen med markedsandeler, altså hvor mye kundene handler i de ulike kjedene. Norske dagligvarekunder legger igjen 160 milliarder kroner (2014) i norske dagligvarebutikker.

Etter at Ica solgte seg ut av Norge, vil deres markedsandeler (10,5 prosent) fordele seg på de andre aktørene som har på ulike måter overtatt tidligere Ica-butikker.

  • Norgesgruppen (eier kjedene Kiwi, Meny, Joker og Spar) hadde fra før en markedsandel på hele 39,9 prosent. De overtar om lag 50 tidligere Ica-butikker, men disse har lavere samlet omsetning enn Bunnpris' nye butikker.

  • Coop 22,3 prosent og var før Ica-kjøpet mindre enn Rema. Etter å ha overtatt det meste av Icas omsetning og viderefører om lag 370 butikker, vil Coop bli landets nest største dagligvareaktør.

  • Bunnpris overtar title>38 butikker og regner med å øke sin markedsandel fra 3,45 prosent til over fire prosent.

Som Adresseavisen fortalte mandag, gikk Bunnpris-kjeden på et nytt underskudd før skatt i 2014 med minus på 37,5 millioner før skatt. Christian Lykke mener omsetningsøkningen på rundt 1,3 milliarder kroner i de 38 nye butikker gjør at Bunnpris-konsernet kan plusse på 20 millioner på sin EBITDA (driftsreultat før nedskrivning og renter).

- Avhegig av en avtale

Men for å lykkes, for å få innkjøpspiser på samme nivå som konkurrentene, må Bunnpris være med på laget til en av de tre store.

- Vi er avhengige av å ha innkjøpsavtale med en av de andre, sier Lykke.

Les også: Bunnpris øker omsetningen med 1,4 milliarder