– Det blir kanskje litt mange prøver. Men vi er egentlig veldig godt fornøyd med skolen, eller hva sier du, John?

Mamma Karen Elise Amriati-Løvås spør sønnen på sju år. John nikker, men er mer opptatt av å komme ned til aktivitetsrommene på Teknisk Museum akkurat nå. Til høsten skal han begynne i 3. klasse på Østensjø skole.

– Vi var heldige og fikk en liten klasse, fordi de var akkurat for mange elever til kun å ha to klasser på det trinnet. Elevene får god oppfølging av lærerne, og det er et godt miljø, sier mamma Karen Elise Amriati-Løvås.

Sammenliknet med andre byer er foreldre med barn i Osloskolen de minst fornøyde i landet.

– Noen har kanskje høyere forventninger til skoletilbudet i storbyen. Det kan virke som om det ikke er nok bare å være fornøyd, noen må alltid ha noe mer å si. Da har det lett for å bli noe negativt, tror Amriati-Løvås.

– Resultatene taler for seg

I en undersøkelse utført av Respons Analyse for de norske storbyavisene, kommer det frem at innbyggerne i Oslo er minst fornøyde med skoletilbudet i egen by. Undersøkelsen er utført blant innbyggerne i Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger.

–Vårt viktigste oppdrag er hvilke utgangspunkt og muligheter vi gir barna til de er ferdig med skolegangen. Osloskolens resultater, som er dokumentert å være blant de beste i landet, taler for seg, sier skolebyråd Anniken Hauglie (H).

Oslos egne brukerundersøkelser viser også at både elever, lærere og foreldre er svært fornøyd med Osloskolen, og at tilfredsheten øker, påpeker Hauglie når hun blir bedt om å kommentere tallene.

Stiller høyere krav

–Funnene er ikke overraskende. Oslovelgerne har i lang tid signalisert større forventninger til skolen enn velgerne i de andre byene, sier skoleforsker Hans Bonesrønning ved NTNU.

Han forklarer dette med et høyere utdannings- og inntektsnivå blant grupper av foreldre i Oslo.

–Disse foreldrene krever nok mer av skolene enn foreldrene i de andre byene. At innbyggerne i Kristiansand er mest fornøyde med skoletilbudet, til tross for at de gjør det dårligst av storbyene på nasjonale prøver, forteller at dette handler mer om hvilke forventninger velgergruppen har til det offentlige tjenestetilbudet enn de faktiske resultatene skolen leverer, sier Bonesrønning.

Flest elever pr. lærer i Oslo

Sammenligner vi lærerressursene i storbyene, er det Oslo som har størst elevgrupper pr. lærer. Skoleforsker Bonesrønning har forsket på sammenhengen mellom lærertetthet og resultater på nasjonale prøver.

Han sier at det ikke er noen generell sammenheng mellom verken penger brukt eller antall lærere på den ene siden, og faglige resultater på den andre siden.

–Årsaken til at Oslo gjør det bedre på nasjonale prøver er først og fremst at de har etablert et resultatbasert styringssystem. I Oslo måles rektorene ved den enkelte skole på de faglige resultatene skolens elever oppnår, sier forskeren.

Skeptisk til nasjonale prøver

Nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, er skeptisk til å bruke nasjonale prøver alene som et uttrykk for kvalitet. Hans forbund har lenge jobbet for å få innført en minstenorm for bemanning i skolen.

–Klassene i storbyene er større enn ellers i landet. Hvis jeg var forelder ville jeg jo vært veldig opptatt av at barna ikke skulle gå i en klasse med for mange elever. Alle skjønner jo at læreren har mer tid til hver elev hvis det er færre i klassen, sier Handal.

Stavanger følger Oslo hakk i hæl på resultatene ved de nasjonale prøvene.

–Det kan fort bli litt hysteri rundt nasjonale prøver. Jeg ser ikke verdien av å pugge helt spesifikt i forkant av disse prøvene, sier Liv Bente Friestad, kontaktlærer for 4B på Eiganes skole i Stavanger.

Systematisk arbeid

Hun tror systematisk arbeid er nøkkelen til suksess.

– At vår skole gjør det bra, tror jeg har sammenheng med at vi jobber systematisk med de grunnleggende ferdighetene i alle fag. Vi jobber med matematikk, lesing og skriving fordi det er viktig å lære, og ikke for å få gode resultater på nasjonale prøver bare for resultatenes del. Men det er selvfølgelig en hyggelig bekreftelse at vi gjør det bra på de nasjonale prøvene, sier Friestad.