- Butikkene er vår hovedkanal mot forbruker, og vi tror fortsatt på at kunden selv plukker varene og tar den kostnaden på egen kappe. Vi har ingen konkrete planer om å starte opp netthandel i egen regi, sier Per Roskifte, konserndirektør for kommunikasjon i Norgesgruppen, til Aftenposten.

Med kjedene Kiwi, Meny, Spar, Joker og Ultra er Norgesgruppen den dominerende aktøren i dagligvaremarkedet med en markedsandel på knapt 40 prosent. Roskifte sier konsernet ikke frykter konkurransen fra mindre og mer teknologibaserte konkurrenter, men sier «ingen tviler på at nettet vil få økt betydning også i vår bransje».

- Vi ser ikke bort i fra at dette kan bli en ny kanal i det norske markedet, spesielt i tettbygde strøk med stor trafikk. Men man må jobbe knallhardt og legge både sjel og arbeid i dette for at det skal lykkes, sier han.

- Gamle menn

Aftenposten skrev tirsdag om nystartede Kolonial.no, en nettbutikk for mat som etter en pilotperiode denne uken blir åpen for alle, to måneder før opprinnelig planlagt. Kundene kan selv plukke varene på en nettside og senere hente dem på butikkenes hentepunkt på Fornebu. Mot en kostnad kan de få kjørt varene hjem til seg. Ambisjonen er å etablere hentepunkter over hele Oslo i løpet av våren 2014.

Gründer og daglig leder, Karl Munthe-Kaas, mener norske matkjeder har sovet i timen og at de «ledes av en gjeng gamle menn som nå kommer til å få seg en skikkelig vekker».

- Denne gjengen er et friskt pust inn i bransjen og dette ser veldig spennende ut. Jeg er helt enig i det de sier om at bransjen er dominert av en gjeng gamle menn, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan.

Rema lanserte en egen nettbutikk for 15 år siden, noe Reitan har hevdet kostet dem dyrt. De har derfor ingen konkrete planer om å starte opp netthandel på nytt.

- Men jeg kjemper for å opprettholde konkurransen i bransjen, så jeg kan ikke være sur når det kommer nye konkurrenter, sier Reitan med henvisning til den pågående saken om et mulig innkjøpssamarbeid mellom Ica Norge og Norgesgruppen.

Imponert over prisene

- Vi kommer til å sitte tilbakelent og observere hva disse unge gründerne gjør, sier Icas sjef i Norge, Thorbjørn Theie, med lett latter.

Han har fått med seg uttalelsen fra daglig leder i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, om at «de store kjedene er for selvsikre til å skjelve i buksene». I motsetning til markedets største aktører, Rema og Norgesgruppen, sier Theie at Ica jobber med en løsning for handel av mat på nett.

- Alvorlig talt, dette er morgendagens handlemønster og jeg tror alle kjeder med respekt for seg selv ser at dette kommer og jobber med saken. Disse er på rett spor og jeg er imponert over prisene de har fått. Men markedet er ikke stort nok enda, sier Theie videre, og legger til:

- Man kommer langt med engasjement, men det er ikke nok. De har langt igjen.

- Vi sover ikke

Hos Norgesgruppen er de ikke enig i at bransjen ledes av en gjeng gamle menn som sover i timen.

- Vi sover ikke i timen og følger nøye med på utviklingen i andre land. Vår primærjobb er å få folk inn i butikken, så får andre tro på andre konsepter, sier Per Roskifte.

- Men hvorfor har ikke dere etablert dette tilbudet før?

- Det er mange årsaker til det. Vi har spredt bosetning i Norge og kundene er ofte i butikken. Å legge om handlerutinene fra impulsbesøk til planlegging og bestilling er ikke nødvendigvis en lett overgang for folk flest, tror Roskifte.

Aftenposten har også vært i kontakt med Coop. De ønsker ikke å si noe om hverken netthandel generelt eller egne planer utover at de er i en fase hvor de «analyserer mulighetene og lønnsomheten».