Elbilforeningen oppfordrer nå medlemmene om å installere hjemmeladestasjon for daglig bruk. Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening mener det er en god investering i sikkerhet og egen bolig. Det koster 10 000–15 000 kroner ekstra for en ferdig installert hjemmeladestasjon når du kjøper ny elbil, melder NRK.

Haugneland viser til spørreundersøkelsen Elbilisten 2015 fra tidligere i sommer. 7780 elbileiere deltok i undersøkelsen. Syv av ti svarte at de ladet elbilen via en stikkontakt hjemme. I 2014 svarte 72 prosent det samme. I samme tidsrom har andelen elbileiere med hjemmeladestasjon økt fra 12 til 20 prosent.

Mangler kunnskap

- Utviklingen går i riktig retning, men fortsatt bruker de fleste vanlig stikkontakt når de lader hjemme over natten. Årsaken kan være prisen for hjemmeladeutstyr, mangel på kunnskap og tidlig marked. Ofte må du gjøre litt research på egen hånd. Her har elbilselgerne et informasjonsansvar, sier Haugneland til NRK.

Daglig leder i installasjonsbedriften O. Løkken AS i Trondheim, Håvard Hjelde, sier til NRK at å lade bilen via en vanlig stikkontakt hjemme, er som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte. Mange kvier seg for å la vaskemaskinen gå om natten, men å lade bilen i flere timer er farligere, mener Hjelde.

Svir fingertuppene

- Hvis du trekker ledningen ut av støpselet og sjekker varmegangen, vil du sikkert brenne deg på fingrene. Lader du elbilen fra et eldre hus med gamle elektriske løsninger, vil det før eller siden kunne ta fyr, advarer Hjelde til NRK.

Petter Haugneland i Elbilforeningen anbefaler at man får en elektriker til å sjekke det elektriske anlegget i boligen. En elbil er ikke mer brannfarlig enn en bensin- eller dieselbil, så lenge den lades på godkjent utstyr.

Ladeplikt ved parkering

I den samme undersøkelsen til Elbilforeningen svarer 50 prosent av de spurte at ladeplikt er et bedre verktøy for å begrense unødig bruk enn betaling. Spørsmålet var «bør det innføres betaling for normallading på offentlige ladeplasser for å begrense unødig bruk?»

Årsaken er at mange, med den voldsomme salgsveksten elbiler har hatt de siste årene, opplever frustrasjon når andre elbilister kun benytter ladeplasser til parkering.

- Det er mangel på ladeplasser, og vi trenger mange flere. Derfor må de eksisterende utnyttes på en best mulig måte, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Vil ikke betale

3831 av de 7780 så det på samme måte, og bekreftet samtidig at de ønsker ladeplikt framfor betaling for lading.

Betaling er likevel ikke uaktuelt: 1367 (18 prosent) mener betaling er et godt tiltak for å begrense misbruk av ladeplasser, mens 1554 (20 prosent) svarer «nei». De siste 11 prosentene valgte «vet ikke».

Støter du stadig på elbiler som er parkert på ladeplass uten å lade? Elbilforeningen har laget en flyer som kan legges på frontruta.

Tilbyr eget skilt

Elbilforeningen tilbyr også et eget skilt som sørger for ladeplikt på ladeplasser. Skiltet kan være relevant på ladestasjoner i borettslaget/sameiet, på handlesenteret, på hotellet, i parkeringshuset eller andre steder.

Skiltet monteres der man ønsker å reservere en p-plass med ladepunkt for elbiler og ladbare hybrider, og har den viktige nyansen «ladende motorvogn».

Det er nå registrert over 50 000 elbiler i Norge, og det er ventet kanskje så mye som 70 000 elbiler på norske skilter ved årsskiftet.