Adresseavisen har snakket med inspektørene ved utekontrollen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag og bedt dem om å komme med historier de husker spesielt godt.

Inspektør Olav Brudeli viser frem et bilde fra en kontroll, som ved første øyekast ikke er så enkelt å forstå. Bildet viser en såkalt hastighetsgiver som er plassert på girkassa. Den forteller hvor raskt bilen beveger seg.

- Her ser man at plomberingen på hastighetsgiveren er brutt. Giveren går til fartsskriveren, men du ser at tråden bare henger i to deler her. Dermed blir fartsskriveren koblet ut. Her er det ingen tvil om at det er bevisst juksing, mener han.

Inspektør Olav Brudeli har også opplevd at språkbarrierer fører til mange spesielle situasjoner i forbindelse med kontroller.

- Blokkerer signalet

- Man kan også se at det er noen blanke steder på den møkkete giveren, og det betyr at en magnet har vært brukt til å blokkere signalet til fartsskriveren. Man tar av og på magneten slik at de får jukset med kjøre- og hviletid, forklarrer han videre.

I noen tilfeller er det ikke så enkelt å avsløre juksing med fartsskriver, og Brudeli mener juksemakerne ofte ligger i forkant med kreative løsninger.

- Dette vogntoget kan ha gått det dobbelte uten at det er registrert i forbindelse med servicesjekk. Det er veldig vanskelig å påvise sånt hvis vi ikke tar dem med buksa nede, mener inspektøren.

- Farlig lastsikring

Som mange andre inspektører har også Brudeli opplevd at vogntog har kommet kjørende med heller tvilsom lastsikring. Brudeli husker blant annet vogntoget som hadde store mengder med armeringsnett på lasteplanet.

- Du kan se hvor mye jernet stikker utenfor lasteplanet. Se de spisse kantene. Hvis noen kommer borti dette i fart, så blir man revet i stykker. Disse skulle stått på et stativ og på høykant. Denne sjåføren ble anmeldt, forteller Brudeli.

Denne lasten var ikke forsvarlig sikret, og inspektørene mente at lasten ble for bred.
Her kan man tydelig se at lasten går utenfor siden av kjøretøyet.

Manglet riktig løyve

Noen ganger er det manglende papirer som er problemet.

- Dette vogntoget hadde ikke riktig løyve for å frakte last som var såpass lang. Man må ha det formelle i orden før man kjører noe sånt, sier Brudeli, og viser frem et bilde av treverk som blir fraktet.

- Det kan også hende det krever ekstra merking, følgebil eller korteste fra politiet, sier han.

Sjåføren av dette vogntoget hadde ikke riktig løyve for en såpass lang last.

Dirker opp hjullåsene

I mai 2015 ble det mulig å holde igjen kjøretøy ved hjelp av hjullås. Brudeli synes det er et godt virkemiddel.

- Vi har kameraovervåkning på kontrollstasjonen. Vi har jo sett at sjåfører forsøker å dirke opp hjullåsene slik at de kan unndra seg reaksjon. Vi setter derfor gjerne på tre hjullåser for å hindre at de stikker av, sier han.

Hjullås har blitt et godt verktøy for inspektørene, men de opplever at sjåfører forsøker å dirke opp låsen.

En trailersjåfør fra Nordland ble stanset på E6 i Grong med en forseggjort pyntehylle med sølvpynt og blinkelys i frontruta på traileren

Flere historier

Adresseavisen har snakket med flere inspektører om historier de aldri glemmer:

Inspektør Nina Pedersen fortalte om vogntogsjåføren som mente det var hjemmekoselig med alle kosebamsene i frontruta. Vegvesenet var ikke like imponert.

Inspektør Morten Frantzen avdekket at en vogntogsjåfør hadde det så travelt at han tisset på tomflasker som han hadde i førerhytta. Han kjørte i over 35 timer før han tok en pause.

Inspektør Ole Hammer husker godt et vogntog som kom kjørende med etsende væske. Det ble ikke avdekket før de tok en nærmere titt på lasten.