Svart humor på inntrøndersk

Forestillingen tar et oppgjør med Disney-tolkningene der lykken er å vinne prinsessen og halve kongeriket, sier regissør Tor Ivar Hagen om Broadway-musikalen «Fårrå te skogs» på Rabarbrateateret.

Ingen idyll: - Forestillingen tar et oppgjør med Disney-tolkningene, sier regissør Tor Ivar Hagen. 

Saken oppdateres.

- Forestillingen er et flettverk av flere av brødrene Grimms kjente folkeeventyr. Den tar et oppgjør med Disney-tolkningene der lykken er å vinne prinsessen og halve kongeriket. Blir man så mye lykkeligere av å få alt man ønsker seg, spør regissør og oversetter Tor Ivar Hagen.

Rabarbrateateret har denne sommeren valgt seg Broadway-musikalen «Into the Woods» av Stephen Sondheim – eller som den heter på inntrøndersk, «Fårrå te skogs». Den er teatergruppens femte sommeroppsetning, og trønderpremiere på musikalen.

- Forestillingen fungerer som et skråblikk på hvordan vi mennesker lever sammen. Det får jo konsekvenser. Et underliggende tema er for eksempel bærekraft. Alle vil veldig mye, og når man vil litt for mye, kan det gå «gæli», sier Hagen.

LES MER: Fjorårets oppsetning var et Shakespeare-stykke

Utroskap og løgn

Skal vi tro regissøren, møter vi både «Rødhette», «Rapunzel» og «Jack med bønnestengelen». Og Bakerens kone, spilt av Silje Botten.

- Jeg har ikke et eget navn, men jeg har en stor rolle. Det er et ganske heftig opplegg, med masse musikk, mange roller og bevegelse, sier Botten.

«Bakerens kone» og mannen hennes, «Bakeren», har i flerfoldige år forsøkt å få barn – uten hell. I forsøket på å heve forbannelsen som gjør dem barnløse, må paret blande en trylledrikk. Slik begir de seg ut på en skogstur for å samle ingrediensene. Dermed kaller regissør Hagen oppsetningen en quest-musikal, nesten som om publikum er i et dataspill.

- Litt som å fange en Pokémon, sier Ståle Kvarme Tørring som spiller «Bakeren», med henvisning til spillfenomenet for smarttelefoner.

- Nei, må vi snakke mer om det? Stryk det fra notatblokka!

Det er Botten, «Bakerens kone», som er mer interessert i hva som foregår inne i skogen enn på mobilskjermen. I skogen kan man nemlig treffe på ulver, hekser og kjemper.

- I skogen er det et annet regelsett som gjelder, eller kanskje regler rett og slett ikke finnes. Man kan skjule seg inne i skogen, sier Hagen.

Til andre akt går alt nokså bra, men så braker det løs.

- Så følger utroskap, stjeling, lyving, bakvaskelser, intriger og dårlig barnehold, sier Hagen.

Han mener en fremtredende tematikk i stykket er forholdet mellom barn og foreldre.

- Det handler om hvilke historier vi velger å fortelle ungene våre. Det er svart humor, men ikke for de minste barna. Likevel kan de litt eldre barna gjerne komme. Musikalen har mye spenning for barn, men også voksenproblematikk, sier Hagen.

- Det er mye vi voksne kan kjenne igjen her, sier Kvarme Tørring.

Dialekt-glattisen

Noe annet gjenkjennelig i musikalen, er Rabarbrateaterets sedvanlige dialektbruk, denne gangen inntrøndersk.

- Til og med franskmannen vi har med oss hiver seg ut på dialekt-glattisen, sier Hagen med glimt i øyet.

Han sikter til Charles Edmond François, franskmannen som spiller Lucinda.

- Dessuten har vi to bergensere her, og man skulle ikke tro begge var fra Bergen. Og fasiten sitter her, sier Hagen og peker på seg selv.

Han er selv fra Levanger, og det er dialekten derfra han har tatt utgangspunkt i da han oversatte musikalen.

- Sammenlignet med dialektene Rabarbrateateret har tatt i bruk før, er Levanger-målet mildt, hevder Kathrine Strugstad Vevang, som spiller «Heksa».

Hun mener det er den store spennvidden blant skuespillerne som gjør stykket spesielt. På scenen står både snekkere og mangeårige, profesjonelle skuespillere.

Bylyder som bakgrunnsmusikk

Og for musikken står Øyvind Jo Heimdal Eik.

- Målet har hele tiden vært å holde seg så nærme originalen som praktisk mulig i disse omgivelsene. Musikken er i seg selv utfordrende, med skjeve harmonier og melodier, sier Heimdal Eik.

Han får hjelp av tre musikere på strenger og tangenter, foruten bylivets eget sus som siver inn i Bakklands-bakgården.

- Plutselig hører vi lyder fra Bakklandet, en annen konsert, en motorsykkel, et helikopter eller domkirken. Det er sjarmen ved å spille her, vi har liv rundt oss. Vi befinner oss ikke i en lukket boks, sier Heimdal Eik om bakgården hvor Rabarbrateaterets sommerforestilling har premiere på lørdag. Stykket vises til 7. august.

I 2014-oppsetningen fikk 16-årsgrense. Les hvorfor her.

Voksenproblematikk: «Bakeren», spilt av Ståle Kvarme Tørring og «Bakerens kone», spilt av Silje Botten, leter etter en drikk som kan trylle bort barnløsheten. 

Voksenproblematikk: «Bakeren», spilt av Ståle Kvarme Tørring og «Bakerens kone», spilt av Silje Botten, leter etter en drikk som kan trylle bort barnløsheten. 

Bærekrafttema: - Alle vil veldig mye, og når man vil litt for mye, kan det gå «gæli», sier regissør Tor Ivar Hagen. 

Bærekrafttema: - Alle vil veldig mye, og når man vil litt for mye, kan det gå «gæli», sier regissør Tor Ivar Hagen. 

Dialektspesielister: «Fårrå te skogs» er Rabarbrateaterets femte sommerforestilling, og denne gangen foregår alt på inntrøndersk. 

Dialektspesielister: «Fårrå te skogs» er Rabarbrateaterets femte sommerforestilling, og denne gangen foregår alt på inntrøndersk. 

På forsiden nå