- Det virker som om musikken kun er et bakteppe for firmafesten. En tilstelning for næringslivet og deres venner, noe som gjerne går ut over dem som vil lytte til musikken.

Det sier Pål Kvaløy, musikkinteressert festivalgjenger, avdelingsingeniør ved NTNU og med musikerbakgrunn.

Han er enig i journalist Trygve Lundemos kommentar i Adresseavisen torsdag der Lundemo ber publikum «holde kjeft» under årets Pstereo-festival i Trondheim. Skrålende og fulle publikummere som nærmest overdøver artisten er et problem, og Lundemo etterspør mer folkeskikk. Kommentaren har ført til debatt på Facebook.

Lavere maksgrense

Kvaløy mener det er problematisk at ansatte blir bedt om å kjøpe maks antall konsertbilletter når de legges ut for salg, slik at ansatte og kunder skal komme seg på «årets happening».

- Maks antall billetter burde vært redusert til to. Dermed er det større sjanse for at privatpersoner, som er oppriktig interessert i musikken, får oppleve konserten. Men det er ikke bare folk med gratisbilletter som er bråkmakere, ifølge Kvaløy.

- På konsertene med Åge, Springsteen og Elton John fikk jeg følelsen av bygdefest.

Her kan du lese anmeldelsen av Springsteen i Granåsen.

- Det er vel bra at folk fester?

- For all del, men jeg stusser over at mange betaler 900 kroner for å ta seg en fest.

- Får hva du ber om

Robert Hoftun Gjestad, kulturjournalist i Aftenposten, skrev i en kommentar sist helg at den «vanvittige konsertbablingen» nærmest ødelegger Øyafestivalen i Oslo. Et grep for å bedre konsertkulturen er plakater som ber folk holde kjeft. Thomas Ryjord, som i seks år har ledet bransjefestivalen Trondheim Calling, tror Øyafestivalen og andre populære festivaler tiltrekker seg foreldregenerasjonen som «endelig kommer seg ut».

- Det dreier seg gjerne om godt etablerte artister og band som du digget for 20 år siden, og du drar på konsert for å mimre og være sosial. Retroperspektivet samt alkohol gjør at det fort ender opp i eufori som gir litt firmafestfølelse. Og det er ikke unaturlig at det blir slik, sier Ryjord.

Inviterer du Bruce Springsteen til Granåsen legges det opp til at 50-åringer tar ut masse energi i skråling og skåling.

- Du får hva du ber om. Unge publikummere hopper og danser foran scenen, mens eldre generasjoner tar ut denne energien i det sosiale, illustrerer Ryjord. På Trondheim Calling har konsertbabling sjelden vært et problem.

- Det skyldes at det i hovedsak er unge, musikkinteresserte publikummere og bransjefolk hvis overordnet mål er å sjekke ut nye band.

Ryjord ble selv rammet av babbel da han gjestet den store indiefestivalen Primavera i Barcelona nylig. Berusede engelskmenn som tullesang overdøvet den britiske 90-tallsbautaen Radiohead. Lavere lyd enn hva man er vant med i Nord-Europa, gjorde ikke saken bedre.

- Men dagen etter spilte islandske Sigur Rós på samme scene, og publikum sa ikke et pip. Det handler nok om at bandet tiltrekker seg et annet og yngre publikum.

- En kulisse for festen

Lars Olufsen, tidligere konsertarrangør som har fulgt musikklivet siden 70-tallet, mener sjenerende skvalder skyldes at kultur er blitt business.

- Både den rødgrønne og den blåblå regjeringen har hele tiden jobbet for at kultur skal bli næring. Det har gitt kultur en annen plass i samfunnet enn tidligere. Med mange tunge sponsorer selges det en vare til publikummere som kun ser på artisten eller bandet som en ramme for festen. Det ødelegger for den delen av publikum som er ute etter en genuin kulturopplevelse, hevder Olufsen.

Festivalsjef Bård Flikke i Pstereofestivalen opplever ikke konsertbabling som et stort problem, og festivalen har ikke planer om å henge opp plakater à la «hold kjeft, vis respekt».

- Vi har aldri fått klager fra artister, men har opplevd at publikummere får ut frustrasjon i sosiale medier. Flikke mener man må ta hensyn både til sosiale festløver og musikkinteresserte når man steller til festival.

- Men vi jobber for en holdning der folk viser respekt både for artisten og medpublikummere. Vil du skravle kan du i stedet oppholde deg i soner hvor du kan spise og sosialisere uten å forstyrre.

Hør Adresseavisens kommentatorer diskutere festivalsommeren og konsertkultur på podkast

Bare for det sosiale: Pål Kvaløy mener det virker som publikum kun går på konsert for det sosiale, og ikke for å høre på musikk.
Ikke noe problem: Bård Flikke, festivalsjef for Pstereofestivalen, har ingen planer om å ta grep for å få slutt på konsertbabling, men jobber for at konsertgjengere skal vise respekt både for artistene og for medpublikum. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Skylder på foreldregenerasjonen: Thomas Ryjord, leder av bransjefestivalen Trondheim Calling, tror Øyafestivalen og andre populære festivaler tiltrekker seg foreldregenerasjonen som drar for å mimre og være sosiale. Foto: Mariann Dybdahl