- Jeg har aldri vært spesielt interessert i fotball, men kjønnsproblematikk har jeg vært opptatt av så lenge jeg kan huske. Så da jeg ble kontaktet om regijobb på denne serien var det først og fremst tematikken rundt det å være kvinne i et mannsdominert miljø som fenget meg, sier Yngvild Sve Flikke fra Trondheim, som er en av fem regissører i «Heimebane» på NRK1.

Spilt inn for ett år siden

Serien ble skrevet og spilt inn lenge før metoo ble en hashtag, og tar opp flere klassiske tema; kvinne i mannsdominert miljø, seksuell trakassering eller uønsket seksuell oppmerksomhet, relasjoner mellom mor-datter, far-sønn og fotballkulturen på sitt verste -og beste, for å nevne noe.

Dramaet starter når den innbitte fotballtreneren Helena Mikkelsen, spilt av Ane Dahl Torp, forlater jobben i TrondheimsØrn og flytter til ei lita bygd på Vestlandet for å trene eliteserieklubben Varg. Med på flyttelasset har hun med sin 17 år gamle datter Camilla, som spilles av Emma Bones. Som kvinnelig trener får hun en tøff og ugjestmild mottagelse, hos spillerne og i supportergruppa. Men hun står i krigen, og når laget møter Ålesund i

Vil vise nyansen i metoo-saker: - Målet mitt var å vise hvor vanskelig for kvinner å si fra om seksuell trakassering, og hvor vanskelig det er for folk rundt å forstå, sier Yngvild Sve Flikke fra Trondheim, som er regissør i tv-serien «Heimebane», som går på NRK 1 søndager. Foto: Geir Mogen

det klassiske lokaloppgjøret, har hun tilsynelatende god kontroll på alle.

- «Heimebane» er jo en serie for hele familien, den skal også treffe de som ikke kan så mye om fotball, og der kan jo jeg bidra litt. Å dykke inn i fotballuniverset har vært kjempegøy. Jeg har mange folk rundt meg som kan veldig mye om fotball, så jeg føler meg ganske trygg på at vi har laget et så autentisk univers som mulig innenfor fiksjonssjangeren, mener Flikke.

Metoo på arbeidsplassen

Det skal handle om sjette episode, som ble vist sist søndag. Under kampen mot Ålesund blir Helena antastet av motspillerens trener, som under en diskusjon på sidelinja planter handa opp i skrittet hennes.

Seksuell trakassering på sidelinja: Ålesund-treneren planter handa midt i skrittet på trener Helena Mikkelsen hos Vard.

Helena dytter ham, han filmer et dramatisk fall, inntar offerrollen og det ender med at disiplinærkomiteen gir Helena karantene over fire kamper for voldsutøvelse. Dommen ankes og Helena får medhold. Likevel vil hun ikke snakke eller uttale seg om saken, hun ønsker ikke å bli framstilt som et offer.

Samtidig påpeker flere at hun har et moralsk ansvar i å fortelle sin versjon av hendelsen. En av dem er Helenas datter, som selv opplever maktmisbruk og seksuell trakassering av kokken Kalle på sin arbeidsplass. Camilla samler til slutt alt mot og konfronterer Kalle, vel vitende om at han spiller en avgjørende rolle for hennes framtid på kjøkkenet. Kalle bagatelliserer smilende sin egen oppførsel, før han degraderer henne tilbake til oppvasken.

- I episode 6 av «Heimebane» prøver vi blant annet å vise hvorfor det er så vanskelig for kvinner å si ifra når de opplever trakassering, og hvor vanskelig det kan være for de rundt å forstå. Målet mitt var å belyse denne tematikken så nyansert som mulig, og jeg håper vi har klart å vise at slike problemstillinger kan være komplekse og sammensatte.

- Har du selv opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet?

- Ja, det har jeg. Jeg kjenner meg veldig igjen i Helenas reaksjoner i episode 6, for jeg vil ikke kalle noen av tilfellende jeg har opplevd overgrep. Kaller du noe et overgrep plasseres du lett i offerrollen, det ville fått meg til å føle meg maktesløs og svak. Jeg lærte meg ganske tidlig å si ifra der og da. Det er jeg veldig glad for. Så har vi jo de situasjonene hvor man føler seg tråkket på eller forskjellsbehandlet på grunn av kjønn, der det er vanskelig å være konkret og sette ord på hva som spesifikt skjedde. De situasjonene er vanskelig å håndtere, synes jeg.

Men hun tror metoo kan påvirke oss i riktig retning, selv om det kan ta tid.

Vanskelige nyanser: - Målet mitt var å vise hvor vanskelig for kvinner å si fra om seksuell trakassering, og hvor vanskelig det er for folk rundt å forstå, sier Yngvild Sve Flikke fra Trondheim, som er regissør i tv-serien «Heimebane», som går på NRK 1 søndager. Foto: John Christian Rosenlund

- Metoo-debatten har vært utrolig viktig, og jeg håper og tror den vil forandre oss. Å få bukt med de strukturelle problemene kommer nok til å ta litt tid, men om vi fortsetter å være bevisste og uredde, vise hverandre respekt og forståelse, vil verden forandre seg på sikt.

Imponert over trønder-Ane

- Det er både givende og gøy å få jobbe med universet som serieskaper Johan Fasting og hans manus-gjeng har skapt. Skuespillerne er fantastiske, og at flere av dem kaster seg ut i dialekter de ikke snakker opprinnelig, står det stor respekt av. Jeg har sett alt for mange dramaserier fra distrikts-Norge, hvor stort sett alle snakker østlandsk. Mitt trønderøre hører selvfølgelig ekstra godt på Anes trøndersk og jeg må si meg mektig imponert, hun har hatt en bratt læringskurve. Hun snakker jo trøndersk hele opptaksperioden, også når vi ikke er på opptak, og jeg husker at jeg skvatt sikkelig da vi satt på flytoget på vei hjem fra siste opptaksdag i Ulsteinvik og hun plutselig slo om til østlandsk i det vi suste inn på perrongen på Oslo S. Plutselig ble hun liksom en annen person.

«Heimebane» har en «konseptuell regissør», og flere regissører som jobber underveis. Nå jobber du med Sesong 2, har du mange episoder?

- Jeg har vært så heldig at jeg har fått lov å videreutvikle konseptet, og skal ha regi på 4 av 8 episoder i sesong 2. Stian Kristiansen har regi på de andre episodene, sier Flikke, som allerede er igang med epiode 1 og 2, og øyner en Trondheims-tur om ikke lenge.

- «Kvinner i for store herreskjorter» var din filmdebut, har du nye filmprosjekt på gang?

- Ja, jeg jobber med en spillefilm som har fått utviklingsstøtte fra NFIs Nye Veier, og jeg håper å gjøre opptak til neste år. Den heter «Fallteknikk» og er løst basert på Inga H. Sætres tegenserieroman med samme navn. Og så håper jeg det blir flere prosjekt sammen med Gunnhild Øyehaug. Hun skrev manus til en kortfilm jeg ferdigstilte i høst, som heter «Eple». I dag fikk jeg vite at NRK har kjøpt «Eple», og den er også til vurdering hos flere internasjonale festivaler, sier Yngvild Sve Flikke.