Ane Dahl Torps hovedrolle som den første kvinnen som trener et norsk lag i Eliteserien kommer til å bli en snakkis på flere måter. I Midt-Norge vil sannsynligvis mange diskutere trønderdialekten til Dahl Torp. Ellers er seriens spill på maktkamp og drama med en kvinne i et ekstremt mannsdominert miljø egnet til både å underholde og tråkke på noen tær.

For å ta trøndergrepet først. Det er halsbrekkende dristig å få en skuespiller fra Bærum til å spille en trønder som vil bli tatt på alvor. Det hjelper at Ane Dahl Torp er en av landets dyktigste skuespillere. Ut fra forutsetningene gjør hun en imponerende jobb, selv om det trengs noen episoder og god hjelp fra Emma Bones i rollen som hennes datter for å plassere henne godt nok som trønder fra Lerkendal på Sunnmøre.

foto
Kvinne i herregarderoben: Det er blandede følelser hos lagkameratene i Varg når de får vite at Helena(Ane Dahl Torp) er deres nye hovedtrener.

En fersk manusforfatter, Johan Fasting, står bak ideen og som hovedforfatter. Serien har flere likheter med den i Norge underkjente amerikanske tv-serien «Friday Night Lights», om amerikansk fotball i en liten by i Texas. Her er det Ulsteinvik på Sunnmøre som er setting. Daglig leder i nyopprykkede Varg hyrer til manges overraskelse og skepsis treneren til Trondheims-Ørn (Ane Dahl Torp) til å overta ansvaret for eliteserielaget, når lagets trener gjennom mange år får slag før seriestart.

Den nye treneren får en tøff start. Lagets stjerne og tidligere utenlandsproff spilles overraskende godt av John Carew, som imponerer mest utenfor banen. Både han og lagets mektige hovedsponsor, en lokal næringslivstopp breialt spilt av Bjarte Hjelmeland, motarbeider den nye treneren fra første dag.

Serien er bedre på drama, humor, miljøskildring og biroller enn autoritet over det rent fotballfaglige og spillet på banen. Treneren til Dahl Torp er bedre når hun utfordrer fordommer og ofrer det meste for å lykkes enn i argumentasjon for lavtliggende fembackslinje.

Morsomme og gode typer, samt vilje og evne til å dramatisere en rekke aktuelle problemstillinger gjør serien engasjerende og underholdende. Selv om den i varierende grad lykkes helt

med

ball. Mor-datter-drama, kvinne i mannsmiljø, trønder på Sunnmøre, metoo-historier, far-sønn-drama, r

foto
Emma Bones spiller rollen som trøndertrenerens datter Camilla. I bakgrunnen kjæresten Steffen (Even Vesterhus).

omantikk og sex gir serien mye mer å spille på enn kampen mot nedrykk.

Basert på å ha sett åtte av i alt ti episoder fortoner «Heimebane» seg som en ujevn, men underholdende og severdig bred dramaserie, fra miljø og steder norske tv-drama vanligvis ikke oppsøker. En av ildsjelene i sunnmørsklubben sier tidlig til den nye treneren at det egentlig er verre at hun er trønder enn at hun er kvinne. Ane Dahl Torp kjemper godt med en krevende rolle i en serie som klarer å virke frisk og severdig selv når den ikke er helt god. Det er gjerne et bra grunnlag for å bli populær.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også kommentar om den nye Ylvis-serien «Endelig norsk gull i humor»