foto
Etter 3,5 år passerer den digitale radioen P1+ 214 000 daglige lyttere i snitt. En milepæl for Tom Erik Sørensen, Henriette Krogness, Erik Forfod, Eva Ødemann Moe, Jørn Gjersø og Ståle Tonning. Rune Nilson helt til høyre stakk innom før lunsj. Foto: Morten Antonsen

Lytterne var ikke bare heftig og begeistret da NRK gikk av FM-nettet i Nordland 11. januar, men heftig var det så absolutt for de som skulle informere om nye radioer, adaptere og forsvare overgangen til dab+.

Nå er det sju dager siden NRK ble koblet fra FM i Trøndelag, Møre og Romsdal, og på Tyholt er det business as usual.

- Vi har ikke fått hatmeldinger eller mas om bruk etter overgangen til dab+ her. Der tror jeg Bodø tok av for oss, sier programsekretær Elisabeth Skarrud ved NRK Trøndelag.

Ifølge Skarrud ville kontoret unngå å være belærende da de skulle informere om overgangen, og valgte blant annet humor som strategi.

- Bob Kåre alias Rune Nilson ble en slager, med korte, informative innslag, basert på de ti mest vanlige klagene hos folk. Det tror jeg tok brodden av sinnet hos mange. Kanskje har noen lyttere gått til P4 og Radio Norge i en overgangsfase, men de kommersielle kanalene skal jo også av FM-nettet etter hvert, så vi får vente og se.

Må skrote mange radioer

Arne Kristian Gansmo og Morten Karlsen er to profilerte navn fra God morgen Trøndelag, som begge er godt oppdatert på dab. Karlsen er utropt som eksperten, og er alltid i front på tekniske nyvinninger.

- Spør ham hvor mange dab-radioer han har, erter Gansmo.

- Da dab-radioen kom, kjøpte jeg nye radioer til ulike rom i hjemmet og til de to hyttene jeg har. I dag har jeg ti utdaterte radioer som må skrotes, svarer Karlsen, smått oppgitt.

Tøffere fra AM til FM

Selv om NRK har informert og vært tilgjengelig for publikum i forbindelse med omleggingen i Nordland og Trøndelag, har ikke alle fått med seg små, viktige detaljer.

- Mange vet ikke hvilken kanal de hører på. Noen ganger får NRK klager på dårlig dekning, og så viser det seg at lytteren hører på P4. Eller de klager på at den nye bord-radioen ikke virker, uten å ha dratt ut antennen. Det samme gjelder i bilen. Klart at da blir det vanskelig, smiler Karlsen og fortsetter:

- Men alt dette er for bagateller å regne, sammenlignet med den gang man gikk fra AM til FM. Det var for det første mye dyrere, og det ble så mye styr og så tøft for Armstrong, mannen som fant opp FM, at han avsluttet livet sitt fra et høybygg i New York.

Færre trafikktips

Lytterkontakt har alltid vært et viktig element i morgensendingene fra Tyholt, og morgenkonkurransen er fast innslag.

- Jeg har ikke sett tegn til at vi har færre lyttere. Jeg fikk flere sms-er til konkurransen på morgensendingen i dag, enn for to uker siden, sier Karlsen.

Arne Kristian Gansmo på sin side, mener å se at de får færre tips på trafikken enn før.

- SMS-er med bilder av dashbordet som viser temperaturen ute er borte, sier han. - Jeg tror ikke dette er så ille for folk, men litt som å rive av et plaster, sier Gansmo.

Felles for de tre er at de ikke opplever mange henvendelser eller klager fra lytterne. Men om de fortsatt henger med på NRK Trøndelag eller har forlatt kanalen, vet de ikke sikkert før de første målingene er klare i mars.

Slår opp med NRK P1

Når det gjelder de riksdekkende radiokanalene kommer de til å få regionsvise omlegginger. Hilde Zahl, som er programleder i Kveldsåpent har fått bare én misfornøyd sms.

- Det er jo folk der ute som bare elsker å være stygge, men den eneste meldingen er fra en kar som sier at han har hatt godt selskap av P1 i 25 år, og at nå slår han opp. Ellers så tenker jeg at dette er vår mulighet til å vise hvor mye god radio som lages, til å røske litt opp i lyttervanene deres, og vise dem hva som faktisk finnes.

P1+ første digitale radio

NRK radio har to viktige utfordringer; det er å ta vare på de eldste lytterne og rekruttere de yngste. Mange var spente da P1+ kom på lufta for 3,5 år siden, som digital radio for målgruppen over 55 år.

- Dette er litt radio på gammelmåten. Det skal være hørbar radio. Vi snakker ikke oppå forspillet til låtene, for eksempel. Vi bruker heller ikke lydtepper og jinglene kuttes rent. Og vi fader aldri musikken, forklarer Tom Erik Sørensen. Han har gått fra å være morgenvert i NRK Trøndelag til Frokostradioen i P1+, og stortrives.

- Jeg har det kjempegøy med denne gjengen, og liker å være det unge alibiet i redaksjonen. Sammen med Erik, selvfølgelig, ler han og dulter borti kollegaen. Han har jo fyrt opp gammeldansen igjen også, så der svinger det.

Erik, altså Erik Forfod, har laget På dansefot i 23 år. Programmet sendes tre timer hver onsdag og viser fortsatt et markert løft i lyttertallene når dansegeneralen går på lufta.

- P1+ har hele tiden hatt en positiv utvikling, og i januar ser vi en klar tendens med over 200 000 lyttere. Der har vi ikke vært før, så dette er en milepæl for oss. Det er også veldig gledelig at lytterne lenge, i snitt 100 minutter, sier redaksjonssjef Henning Olstad.

- Det er et spennende radioår. Vi vet ennå ikke om digitaliseringen påvirker til økt lytting, og om det skjer fordi flere har fått flere mottakere eller om vi har fått nye lyttere. Det vil tiden vise.

Flere radiolyttere i tenårene

I mP3 og P3 er det også stor spenning til hvordan digitaliseringen kommer til å slå ut på lytteroppslutningen. Radiosjef Bjørn Tore Grøtte mener det viktigste alle ansatte kan gjøre nå, er å fortsette å gjøre det de kan best.

- 2017 kommer til å bli et litt rart år for oss, og vi ser ikke resultatet før hele markedet har lagt om ved årsskiftet. I dag har vi 230 000 daglige lyttere på mP3 og 500 000 på P3. Det er en formidabel oppslutning, og det er kult å se at radiolyttingen blant tenåringene i Norge øker. Så kommer vi til å oppleve en fragmentering av markedet, det sier seg selv når vi går fra 5-30 kanaler, og P3 kommer nok til å få en tøffere konkurranse i år. De små vokser litt, men jeg mener vi må være tålmodige og tror også at P3 øker igjen i 2018. Det viktigste vi kan gjøre er å fortsette med det vi kan, og stole på de produktene vi har, sier Grøtte.

foto
Arne Kristian Gansmo har blitt en zapper på dab+, og liker det. Han registrerer at det har blitt færre tips fra trafikken. Foto: Morten Antonsen
foto
Med digitale kanaler kan folk velge og vrake i radiotilbudet vårt, mener Hilde Zahl som er programleder i Kveldsåpent. Foto: Morten Antonsen
foto
- Digitale P1+ har gått foran og er en suksess blant de eldste lytterne, sier redaksjonssjef Henning Olstad. Foto: Morten Antonsen
foto
2017 blir et rart år. Vi kommer til å få økt konkurranse, men må fortsette med det vi kan best, sier Bjørn Tore Grøtte, radiosjef for mP3 og P3. Foto: Morten Antonsen