Hvert år har Olavsfestdagene ulike tema. Mens det i fjor handlet om idol, er det i år kropp som er tema.

For å skape oppmerksomhet rundt tematikken har Olavsfestdagene laget en kampanje der de viser nakne kropper og stiller spørsmålet: Hva aksepterer du?

Plakatene viser blant annet en naken kvinne med hijab og tatoveringer, en naken kvinne med et kors rundt halsen, to nakne kvinner der den ene er gravid, og det som tilsynelatende er en person født i feil kropp.

- Vi vil ikke skape oppmerksomhet for oppmerksomhetens skyld, men vise til diskusjoner som foregår i samfunnet i dag. Det ene har med kjønn å gjøre, det andre har med homofili og retten til å føde barn eller ikke, gjennom blant annet eggdonasjon og surrogati, sier Petter Myhr.

Han sier skjønnhetspress og plastiske operasjoner, kropp og religion er temaer som vil bli diskutert inngående under årets festival.

Sex og religion

- Hva er det med kropp og religion? Hvorfor er religionen så opptatt av hvordan vi kler oss, spiser eller praktiserer sex, spør Myhr.

- Hvilke reaksjoner forventer dere?

- Det vi håper på og forventer er en diskusjon. At folk tenker, diskuterer og reflekterer over dette. At vi ikke bare har kropp, men er kropp. Vi forventer ikke noe annet enn det, sier Myhr.

Han sier kampanjen allerede har vakt engasjement og refleksjon.

- En dame som kontaktet oss mener festivalen ikke bør være opptatt av kropp, men ånd. At kirken ikke skal være opptatt av kropp, er noe mange i kirka vil være uenig i. Noen mener det er for perfekte kropper på bildene, som igjen er en holdning til kropp, sier Myhr.

Vil bak klærne

- Nakenhet er et sterkt reklamegrep – gjør dere dette bare for å få oppmerksomhet?

- Vi vil ha oppmerksomhet rundt temaet. Hvis vi én gang skal vise nakne kropper, er det når vi har kropp som tema. Når vi har klær på signaliserer vi visse ting. Vi vil bak det. Vår oppgave er å skape refleksjon i skjæringspunktet mellom tro og samfunn. Dette er én måte å gjøre det på, sier Myhr.

Sara Husby er tekstforfatter i kommunikasjonsbyrået Headspin, og har jobbet tett på årets kampanje. Hun avviser at bildene har til hensikt å provosere.

- Festivalen ønsker å utfordre og stille samfunnsrelevante spørsmål. Sammen med Olavsfestdagene har vi landet på kjønn og seksualitet, religion, alder, kroppspress og «den perfekte kroppen». Egentlig alt vi kan tenke oss rundt kroppen vår, sier Husby, og fortsetter:

- Hva er den perfekte kroppen, hvorfor mener vi så mye om andres kropp – i det skjulte eller i kommentarfelt, der det åpnes for dette? spør Husby.

- Så kom angsten

Stephanie Palomino Davadi, som står bak det digitale konseptet kulturrom, er en av modellene som viser frem kroppen sin. Hun skriver på Facebook at hun måtte gå mange runder med seg selv før hun bestemte seg for å stille opp.

- Du vet, tanker som «hva vil folk si om meg», «hvordan kan jeg stille opp naken så offentlig», «hva vil folk på jobben si?». Tro meg, etter at bildene ble tatt, kom angsten. Men så ble jeg sint på meg selv, hva er det å være redd for? skriver Davadi.

Hun mener kropp er et viktig tema som vi har godt av å snakke om.

- Vi alle har en, det er det mest naturlige, det er kroppen vår!

Solgte 275 000 billetter i Trondheim. - Ikke på grunn av artistene

- Vår oppgave er å skape refleksjon i skjæringspunktet mellom tro og samfunn. Dette er én måte å gjøre det på, sier Petter Myhr, direktør for Olavsfestdagene.