Spill-Norge ser helt annerledes ut i dag enn hva det gjorde for bare syv år tilbake, sier Maren Agdestein, blogger, kommunikasjonskonsulent ved NTNU og prisvinnende forfatter bak boken «Dataspill».

- Det var en tid da smartphones og apper var noe ukjent og utviklermiljøet var fragmentert. Join Game har vært viktig for å samle det norske miljøet i løpet av disse årene.

Les også: Åpner ny park med digitale opplevelser

Les også: Kahoot-gründer vil motivere til realfag

Les også: La elevene spille i timene

ICEC-konferansen

Bakgrunnen for denne uttalelsen er ICEC-konferansen som startet i Trondheim i onsdag og varer til og med fredag. ICEC står for International Conference on Entertainment Computing og er en samling for spill- og apputviklere, forskere på elektronisk underholdning, samt  prosjektet Join Game som har eksistert som et offentlig støttet fagprosjekt siden 2008.

ICEC går over tre dager og består av diskusjoner, foredrag, utveksling av erfaring, samt workshops. Det overliggende temaet under ICEC er samhandlingen mellom menneske og teknolog og hvordan dette kan integreres i både sport og lek. Parallelt med foredragene og det offisielle konferanseprogramet vil det også bli holdt adskilte seminarer og verksted i regi av Join Game.

Ønsker å inspirere

Onsdagens åpningstale ble holdt av Florian Müeller som til daglig er leder ved Exertion Games Lab ved RMIT University i Melbourne, Australia.

- Vårt mål er å inspirere spillindustrien til hvor den vil befinne seg om ti år fra nå av, sa Müeller.

- Vi har nå spill og apper som hele tiden får oss til å yte mer. Vi har apper for alle former for trening. Vi har apper som måler både puls og blodsukker. Vi har til og med apper som får deg til å bli en bedre elsker. Men vi og appene er fortsatt adskilte. Hva om vi selv kan bli en mer integrert del av disse? Med kroppen som et spill.

Kroppen i sentrum

Müeller peker på at allerede som barn så er det første vi leker med er vår egen kropp. Vi leker med fingre og tær. Og etter hvert så leker vi også med vår egen stemme og hvordan vi beveger oss. Exertion Games Lab har som hovedmål å bryte ned barrieren som finnes i vår interaksjon mellom spill og apper og  i stedet forsøk å gjøre selve kroppen til sentrum for den handlingen som finner sted.

- Det å spille eller å leke er å frivillig overkomme eller overvinne unødvendige hindre eller motstand, sier Müeller.

- Vi som mennesker elsker utfordringer. Vi vokser gjennom utfordringer, og det å spille - uansett hva det nå måtte være - gjør at vi får erfaringer som gjør at vi kan bryne oss på stadig tøffere utfordringer.

Enorm utvikling på bare få år

Müeller peker på utviklingen som har skjedd bare over noen få år. Fram til 2006 så var all interaktivitet med digitale spill reservert enten mus og tastatur, arkade-kabinett eller gamepads til konsoller. Med Nintendo Wii så kom plutselig en helt annen måte å spill på.

- Nå var du fysisk tilstede i spillopplevelelsen. Noe som gjorde Nintendo Wii til en gigant-suksess. Du ble ikke nødvendigvis bedre i tennis ved å spille «Wii Sports», men du trodde det selv og lykkefølelsen ved å aktivt ta del i et slikt spill viste seg å være langt større enn å være en mer passiv deltaker via mus og tastatur eller gamepad, sier Müeller.

Ser på Minecraft som oppskriften

Exertion Games Lab -sjefen mener at vi nå bør strebe etter å sette kroppen i senter for denne spill -og lekeopplevelsen.

- Minecraft ble en så stor suksess fordi spillet lar folk få muligheten til å oppleve denne digitale verdenen på sin individuelle måte. Ingen Minecraft-spillere opplever spillet på samme måte.

Exertion Games Lab har som hovedformål å forske på hvorfor og hvordan gjøre spill og apper til en mer kroppslig integrert teknologi. Et av eksemplene som forskningslabben har gjort er å utvikle en «jogbot». En robot basert på quadrocopter-teknologien som via en egenutviklet software blir til din personlige joggepartner.

- Vårt slagord er body, play and technology, sier Müeller.  - Hvordan manifestere fysisk aktivitet gjennom teknologien.

Ikke helt science fiction

Hvordan Exertion Games Lab gjør dette kan virke som science fiction for mange av oss. Men en av eksemplene som burde imponere alle og enhver er SweatAtoms som er et program som gir deg 3D-print av dagens treningsøkt. Via SweatAtoms kan den egenutviklede programvaren printe ut alt fra små gummifigurer som viser din hjerterytme til sjokoladefigurer med smilefjes.

Et annet prosjekt som ligger Müeller hjerte nære er LumaHelm. En interaktiv hjelm som kan vise dine omgivelser alt fra humør til hjerterytme basert på pulserende lys.

- Og om vi med dette får flere til å bruke hjelm så har vi en helsegevinst som vi ikke engang tok med i planleggingen, sier Müeller.

Smarttelefoner forandret alt

Maren Agdestein sier til Adresseavisen at ICEC-konferansen bare er et eksempel på at ting skjer raskt i miljøet for tiden.

- Det at alle i landet går rundt med en smartelefon gir miljøet, ikke bare her i Trondheim, men også resten av landet store framtidsmuligheter, sier Agdestein.

Utviklermiljøet her i Norge er nå mye mer samlet enn det var for bare syv år siden, sier Maren Agdestein, forfatter og kommunikasjonsrådgiver ved NTNU. Foto: FRODE SINGSAAS