Publikumsområdet og podiet for gjestene som deltar på Vestfrontplassen er sikret med gjerder, og publikum blir stoppet og klarert før de kan gå inn. Rundt om er det plassert ut vakter og politi, livvakter og tjenestemenn fra Politiets Sikkerhets Tjeneste, PST.

Fullt hus og streng bevoktning: Det var ikke ett sete ledig da det første vestfrontmøtet med tema « Kan vi tilgi kirkas kroppsfiksering» startet søndag.

Årsaken er at en av gjestene, Seyren Ates, har en fatwa hengende over hodet og har mottatt drapstrusler. Hjemme i Tyskland fotfølges hun av livvakter.

Misbrukt av katolsk prest

Theresa Tolmie-McGrane er også blant en av de seks gjester som deltar på det første Vestfrontmøtet i regi av Olavsfestdagene, for å snakke rundt temaet «Kan vi tilgi kirkas kroppsfiksering?».

Theresa Tolmie-McGrane er psykolog og katolikk. Hun er fra Skotland, men bor nå i Fredriktsad. Tolmie-Mc Grane vokste opp i et hjem med alkoholmisbruk og overgrep, før hun ble sendt til barnehjemmet Smyllum Park i Glasgow.

Nonnene straffet jenta

- Hjemme var vi flere barn, det var alkhol og seksuelle overgrep. En dag ble jeg sendt til barnehjemmet i Glasgow, men det ble ikke bedre hos nonnene. En av prestene som var tilknyttet barnehjemmet ble min nye overgriper. Jeg våget ikke protestere, eller si noe.

- Da en nonne oppdaget hva som skjedde, tenkte jeg - gudskjelov, nå blir han tatt. Nå blir det slutt på dette. Men det fungerte ikke slik. Jeg var åtte år, men nonnene så meg som en fristerinne, en skitten hore. Og jeg måtte ta straffen for det. Jeg kastet opp, og ble fortalt at neste gang jeg gjorde det samme, skulle jeg få spise mitt eget oppkast. De brakk armen min under avstraffelsen, forteller Theresa Tolmie-Mc Grane fra podiet på Vestfrontplassen.

Det gikk 40 år før hun våget å fortelle sin historie til omverdenen.

Her leser du hvorfor anmelderen vår ga terningskast fem til åpningskonsterten for Olavsfestdagene.

Beskytter hverandre

- De beskytter hverandre i den katolske kirke, og jeg følte meg forvirret og forlatt. Da jeg ble eldre fikk jeg stipend fra en biskop, fordi jeg ble ansett for å være smart. Det reddet troen min. Dessverre pågår fortsatt overgrep i den katolske kirke, og prester og nonner beskytter hverandre. De regner med at vi troende ikke sier noe, sa Tolmie- Mc Grane fra podiet.

15 år og nyfrelst

Gunnar Draugedalen er sanger og komponist, og har opplevd seksuelle overgrep fra en pastor i Det norske misjonsforbund.

- Jeg reiste rundt med gitaren på ryggen og korset på brystet, var 15 år og nyfrelst og ville dele min tro. Jeg tok inn hos en pastor, som forgrep seg på meg. Det skjedde bare én gang, men hendelsen fikk fatale konsekvenser for meg. Jeg fikk angst og ble nesten folkesky. Siden møtte jeg andre som hadde opplevd det samme som meg, av den samme pastoren, fortalte Draugdalen.

- Hva gjør det med et menneske å bli utsatt for overgrep av et menneske med autroritet, spurte Haugsbø?

- Det er forvirrende. Religiøse autoriteter skal være trygge. Det er også mye synd og skam knyttet til opplevelsene, sier Draugedalen.

- Og traumatiseringen er ikke nødvendigvis mindre om overgrepet skjer bare én gang, sier psykologen.

Transseksuell artist og prest: Megan Rohrer fra San Fransisco reiser gladelig 13 timer i fly for å vise verden at gud tranformeres i alle slags kropper.

Til tross for at flere nonner har stått fram med historier om overgrep fra prester, frykter hun at grusomhetene fortsatt pågår.

Ekstra sikkerhet

Seyran Ates er siste kvinne ut, men ikke dessto mindre viktig. Hun jobber for seksuell revolusjon av islam, og lever med en fatwa hengende over hodet.

- Vi har gjort våre sikkerhetstiltak i samråd med tysk politi og PST, for å beskytte gjesten vår. VIP-en er truet i Tyskland, og vi har lagt oss på et nivå som skal beskytte henne,  sier innsatsleder Roger Mogstad i Trøndelag politidistrikt.

Skutt i nakken

- Jeg fotfølges av livvakter. Ser dere disse sexy mennene, jeg tipper flere av dere er misunnelige, spøkte en opplagt Seyran Ates.

- Egentlig er de mine engler, og ja - jeg synes det er verdt risikoen å jobbe for begge kjønn innenfor islam, fortsatte hun.

Modig muslim: Seyran Ates mener islam trenger en seksuell revolusjon. Hun mottar dødstrusler, har mottatt en fatwa og blir fotfulgt av livvakter.

Seyran Ates er født i Istanbul i Tyrkia, men emigrerte til Tyskland med familien sin som seksåring. I hele sin voksne alder har hun jobbet for kvinners rettigheter innenfor islam. 21 år gammel ble hun skutt på, og har siden levd med politibeskyttelse.

- Jeg ble skutt i nakken, og overlevde. Jeg fikk livet i gave på nytt, og siden har det vært mitt kall å jobbe for seksuell revolusjon av islam, sa Ates fra scenen.

- Iranske kvinner er modige

I 2005 ble hun kåret til årets kvinne i Tyskland. I 2017 åpnet hun en moské, der kvinner og menn kan be sammen, på tvers av kultur, religion og seksuell identitet. Og her finnes også kvinnelige imamer.

- Alt har med seksuell identitet å gjøre. Den brukes for å kontrollere kvinner, og skaper det store skillet mellom vestlige land og islamske land. Små jenter blir oppdratt i denne kulturen fra de er små. Jeg har sett små jenter helt nede i 3-års alderen bære hijab, og det provoserer meg fortsatt. Ved å sette på dem hodeplagg blir de sekusalisert, tordner hun.

- Er det realistisk å tro på en seksuell revolusjon innenfor islam, spør møteleder Håkon Haugsbø.

- Ja, og det skjer endringer blant muslimske kvinner hver eneste dag. De virkelig modige kvinnene ser vi for eksempel i Iran. De kaster hodeplaggene, danser i gatene, bruker sosiale medier og jobber hardt for frigjøring. Jeg sier ikke at alt er perfekt i den vestlige verden, men det er viktig å reformere religionen. Vi lever i det 21. århundret, men fundamentalistene lever som i det 7. århundre, sier Ates, som studerer arabisk for å få bedre innsikt og kunnskap om retorikken og av islam.

Adresseavisen presenterer henne i et lengre intervju søndag kveld.