Anne Morkemo (49) mener det er en rød tråd i alt hun har holdt på med.

– Folk sier: Så mye rart du har gjort. Men det henger sammen. Det handler om å utvikle konsepter, se behovene i markedet og lage et produkt som trengs, fastslår gründeren.

Den 600 kvadratmeter store mathallen i Prinsenkvartalet skal åpne i juni. Sammen med Oi! Trøndersk mat og drikke og huseier Bøndernes Hus, jobber Morkemo intenst med å få alt på plass.

Viktig hverdagshandel

De siste ukene har hun invitert lokalmatprodusenter i regionen til møter. Mange er nysgjerrige på mathallen og Morkemo bruker tida på å tydeliggjøre hva mathallen i Trondheim skal bli. Mange tenker på mathallen i Oslo, eller på de utenlandske markedene, for eksempel i Barcelona, hvor hver enkelt produsent selger sine varer.

– Men det er ikke en sånn mathall vi skal lage. De skal slippe å stå å selge produktene sine selv, og når de hører det opplever jeg at de blir lettet. Det er stor etterspørsel etter lokalprodusert mat og mange greier ikke produsere nok. Om de attpåtil skulle måtte ha folk til å selge varene ville det bli for dyrt for dem, sier hun.

Istedenfor enkeltboder skal det være én butikk, i tillegg til en restaurant som benytter de gode råvarene.

– Markedet i Barcelona er fantastisk, men vi har ikke de råvarene. Målet vårt er å lage en norsk mathall, samtidig som at vi vil ha utenlandske varer i hyllene også. Vi må ikke være vanskelige, det skal ikke være sånn at en må dra andre steder for å handle krydder, illustrerer 49-åringen.

Stort engasjement

Hun er også opptatt av Mathallen skal bli et alternativ for den jevne trønder, også utenom helg og høytid.

– Folk må føle at de kan handle her en tirsdag ettermiddag, og ikke bare til jul og påske. Det skal heller ikke være en konkurrent til Bondens marked. Det finnes utrolig mange flere produsenter enn de som stiller der. Men håpet er at folk kanskje kjøper en lokalprodusert ost flere ganger i uka enn bare den lørdagen det er Bondens marked, sier Morkemo. Hun merker et stort engasjement rundt mathallen, både fra reiseliv, næringsliv, kommune og folk på gata.

Fra Forsvaret til fiskemat

Det er mange involverte i prosjektet og mange hensyn. Midt oppi de intense arbeidsdagene som stort sett strekker seg godt utover kvelden, er Morkemo glad for sin varierte bakgrunn. Hun har jobbet i Forsvaret, i marinen, med utdanning av rekrutter og befal og avsluttet med løytnant-grad.

I mange år bodde hun i Bergen, og sammen med mannen Jo Esten Hafsmo etablerte hun Sonans privatgymnas i 1991, hvor hun etter hvert også ble rektor. I 2003 flyttet de til Trondheim og Morkemo begynte på sykepleierutdanningen. En utenlandsreise med småbarn og smadret barnevogn i flyfrakten gjorde at hun fikk ideen om en transportbag for barnevogner. Hun utviklet Prampack som ble lansert i 2009 og solgt til barneutstyrsprodusenten Stokke året etter. Nå selges bagene i over 50 land i hele verden. I 2012 åpnet hun sjømatrestauranten Ågot Lian, oppkalt etter oldemoren sin, på Torvet i Trondheim.

–I mathallprosjektet får jeg brukt mange sider av meg selv, og gode norske råvarer har et kjempepotensial. Vi er litt beskjedne her på berget, vi framsnakker ikke oss selv, men jeg vil bidra til å få frem det norske kjøkkenet, sier Morkemo som bor på Rosenborg i Trondheim sammen med mann og to gutter på 14 og 11 år.

- Det handler om å utvikle konsepter, se behovene i markedet og lage et produkt som trengs, fastslår gründer Anne Morkemo. Foto: Vegard Eggen