Nyheten om at det endelig blir mathall i Trondheim, møtes med brede glis. I mange år er det blitt ropt på behovet for et større mangfold i byens matfat. Med unntak av Ravnkloa har det vært vanskelig å drive delikatesse- og lokalmatforretning i byen vår. Norges tredje største by har eksempelvis ingen slakter. Matbutikkene i sentrum kjennetegnes ikke av mangfold og matglede. Stablene med frossenpizza, påsmurte baguetter og brus mer enn antyder at byens butikker ikke henvender seg til feinschmäckeren.

Les mer: Daniel Johansen utfordrer Trondheims dagligvarebaroner

–Dere aner ikke hvilken skatt dere sitter på. Trønderske råvarer er gull, sa kjendiskokken Gordon Ramsey da han nylig besøkte Trondheim. Han har et poeng. Vi er flinke til å snakke om trøndersk mat i festtalene. Både Trøndersk matfestival og Bondens marked er blitt en suksess. Men der vi kjøper melk og vårt daglige brød, glimrer den lokale maten med sitt fravær. Skal vi lykkes med lokal mat, må det bli enklere å kjøpe den. Vi trøndere er ikke slik skapt at vi farter rundt for å kjøpe spennende mat. Den kjøper vi helst på nærbutikken, på vei hjem fra jobb. Med så mange butikker som Trondheim har, sier det seg selv at mangfoldet ikke blir særlig imponerende.

Mange vil ha mathall, men det krever mer enn god vilje. Først og fremst må trønderne kjøpe lokal mat, ikke bare snakke om hvor fint og flott det er. Denne mathallen kan bli en suksess. Beliggenheten i Prinsenkrysset er ikke den dummeste, et steinkast fra Torvet og midt i byens kollektivknutepunkt. Spesielt idyllisk er det ikke, men de kan nå mange kunder. Håpet er at de reisende handler i mathallen på tur hjem eller slår i hjel ventetida blant gårdsmat og kortreiste oster.

Les mer: Etablerer mathall i Trondheim

Å etablere en mathall er lettere sagt enn gjort. Det skal mye til å få suksess fra første dag. Bøndernes Hus kan være den langsiktige eieren som et slikt konsept trenger. For bondeorganisasjonene ligger det enorme muligheter i eierskapet. Mathallen kan bli et utstillingsvindu av de sjeldne for primærnæringene i Trøndelag. Erfaringene til seriegründer Anne Morkemo og Oi trøndersk mat og drikke vil være nyttige.

Blir det tunge stunder kan de hente inspirasjon fra jentene bak nyskapingen Andersen & Gundersen. To unge jenter gikk lei av å reise regionen rundt etter kortreist og økologisk mat. Derfor laget de like godt sitt eget pop-up matmarked i Ila. Der har de solgt økologisk mat og grønnsaker fra en rekke lokale produsenter. Rødbeter fra Ler, gresskar fra Levanger og mais fra Melhus. Egg fra lykkelige høner og nykvernet kaffe fra to lokale kaffebrennerier. De viser at det går an. Rødbeter og kålrot har gått unna som varmt hvetebrød.

Les mer: Det beste som har skjedd på lenge

Trondheim trenger et større matmangfold. Det kan bli et Trondheim før og etter mathallen. Men vi som bor her må vise at vi har fått som fortjent.

Les mer: Slett ingen spøkelsesby

Cecilie Andersen og Astrid Gundersen gikk lei av å reise regionen rundt etter kortreist og økologisk mat. Derfor laget de like godt sitt eget pop-up matmarked i Ila, Andersen&Gundersen. Foto: Mari Vold
Rødbeter fra Ler, gresskar fra Levanger og mais fra Melhus er populært. Foto: Mari Vold
Andersen&Gundersen har solgt økologisk mat og grønnsaker fra en rekke lokale produsenter. Rødbeter fra Ler, gresskar fra Levanger og mais fra Melhus. Egg fra lykkelige høner og nykvernet kaffe fra to lokale kaffebrennerier går som varmt hvetebrød. Foto: Mari Vold