814 386 personer har tatt turen til norske kinoer for å se «Jul i Flåklypa» så langt i år. Filmen var allerede etter ti dager og 300 000 solgte billetter årets mest sette film. Om filmen klarer i underkant av 70 000 besøkende i løpet av årets fem siste dager vil den slå «Kon-Tiki» som i endte på 881 944 besøk i 2012.

Svært jevnt

I forrige hele uke så 86 359 Solan, Ludvig og Reodor på kinoskjermen. Dermed tyder ting på at det kan bli jevnt helt til målstreken. Uansett har «Jul i Flåklypa» allerede sikret seg en plass på lista over de ti mest sette norske kinofilmene gjennom tidene.

Filmen har også reddet det norske filmåret besøksmessig. Frem til desember så 2013 ut til å kunne bli et år med under to millioner norske kinobesøk (har ligget på mellom 2,1 og 2,8 millioner siden 2008). Nå går det derimot mot et langt bedre år enn først fryktet.

Om jula varer helt til påske

Skal «Jul i Flåkypa» slå «Max Manus» og bli den mest sette norske kinofilm i nyere tid, må likevel julefilmen fortsette å trekke publikum til nærmere påske. Det skjer trolig ikke. «Max Manus» satte ingen årsrekorder i 2008, men fortsatte å dra publikum til kinosalene langt ute i 2009 og endte på godt over 1,1 million solgte kinobilletter.

Suveren vinner

Men opp til kinotronen i Norge er det like langt og bratt som opp til Flåklypatoppen. Den første Flåklypa-filmen, «Flåklypa Grand Prix», er sett av nærere fem milllioner (man regnet ikke billettsalg, men billettinntekter i Norge på 70-tallet). Uansett om beregningene er noe omtrentelige gir det filmen en førsteplass med flere millioners margin.

881 944 personer så «Kon-Tiki» på norske kinoer. Det gjorde filmen til den suverene kinovinneren i 2012 og – inntil videre – den nest mest sette norske kinofilmen de siste ti år.
Flåklypa Tidene-redaktør Frimand Pløsen og sin presserobot i «Jul i Flåklypa». Aukrust beskriver Pløsen slik: «Sjefredaktør Frimand Pløsen ble født med gulsott i 1907. Han arbeidet som freelancer i årene 1915 til 1918 under bærplukkingen i Furnes. Han meldte seg frivillig til Hannibalsfeiden på svensk side, og skrev boken «Slik jeg så den». Pløsen har blodtype B- Rhesus+ og balkong med markise. Til slutt bør det nevnes at Pløsen har foretatt en rekke trikk og bussreiser på Østlandet. Han har kulepenn.»
Ingen kommer i nærheten av «Flåklypa Grand Prix» i norsk kinohistorie. Filmen anslås å ha solgt omkring fem millioner billetter. Her kameramann Randolph Småfix som fra 1957 har benyttet lunte ved eksponeringen av større gruppebilder, og sportsjournalist Melvin Snerken som er glad i bananlikør og er blitt pumpet fire ganger.
«Max Manus» er den største norske kinosuksessen i nyere tid, med 1 165 271 solgte kinobilletter.