Britte Faurholt er storfornøyd i det bilen hennes forsvinner ned i gulvet og robotene i kjelleretasjen overtar resten av parkeringen.

Aarhus i Danmark har trolig Europas mest moderne parkeringshus. «Nemt» og «perfekt» er hennes dom over det to år gamle parkeringsanlegget.

Alle danskene vi snakket med i parkeringsanlegget i Aarhus, brukte ordet «nemt». Det vil si lett eller enkelt.

– Første gang jeg skulle parkere her, var det spennende, men det var enkelt å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det, forteller Britte Faurholt.

Hun rister oppgitt over byggingen av det nye, kjempestore universitetssykehuset fem kilometer utenfor Aarhus sentrum.

– Der bygger de jo et stort parkeringsanlegg over bakken. Parkerings-huset kunne vært bygd slik som dette.

Imponerende: Dokk1 med kulturhus på havna i Århus har trolig Europas mest moderne parkeringshus.

Aarhus

Aarhus ligger på Jylland, omtrent midt i Danmark. Med sine vel 260000 innbyggere, er Aarhus Danmarks nest største by. Da det skulle bygges nytt bibliotek- og kulturbygg samt kommunalt servicesenter, ble Realdania By & Byg tatt med i prosessen. Enkelt sagt er Realdania By & Byg en stiftelse som skal delta i byutviklingsprosjekter. Resultatet ble at Aarhus fikk et flott bygg med navnet Dokk1, sentralt plassert på havna, og i tillegg det som trolig er Europas mest moderne parkeringsanlegg.

St. Olavs hospital

Du har kanskje kjørt ned i parkeringshuset i Olav Kyrres gate i Trondheim, rett utenfor St. Olavs hospital? Det er så trangt at du kanskje må rygge litt når du kommer ned rampen og skal lete etter en ledig parkeringsplass. Om selve parkeringen føles som en utfordring, skal du i tillegg lirke deg ut av bilen uten å slå døren inn i nabobilen.

Tilbake etter ditt ærend på sykehuset, sjekker du raskt om du har fått noen «shoppingbulker» i bilen din. Og så er det å komme seg ut av parkeringshuset da.

Man skal nesten tro arkitekter som planlegger parkeringshus i Norge bruker den Citroën 2CV-en foreldrene deres eide på 1960-tallet som mal for størrelsen på biler i et parkeringshus.

Etter at du kanskje har rispet opp både dekk og felger i utkjøringen på parkeringshuset, tenker du «må det være slik?».

Hentes fra skjerm: Både bilnummer, bilde av bilen og hvilken bås den kan hentes i , kommer opp på en skjerm hos Dokk1.

Uhyggelig, men «nemt»

– Litt uhyggelig og jeg måtte kjøre en ekstra runde før jeg turte å kjøre inn i en av heisbåsene, svarer Mai Steenkjær da vi spør hvordan det er å parkere i Dokk1-anlegget i Aarhus.

Mai Steenkjær er bosatt i Dubai og hun forteller hun nå er hjemme i Danmark for å besøke slekt og venner.

Fra Dubai er hun vant til å sette fra seg bilen i et tilsvarende automatisk parkeringsanlegg.

– Det er litt annerledes her, men da jeg fikk kjørt inn bilen, gikk det nemt, forteller hun.

Mer rekker hun ikke å si, før bilen raskt forsvinner ned i gulvet.

– Hvordan tror du bilen din har det nå?

– Jeg håper den har det godt, det er min fars bil. Ellers har jeg et problem, legger hun til og ler.

Dokk1-parkeringen er åpen 24/7, men her slipper kundene å vandre alene i dunkle parkeringskjellere om de skal hente bilen midt på natten.

– Jeg føler sikkerheten for meg som person veldig god her. Det er heller ingen som kan kjøre inn i bilen når den står parkert, så også bilen er trygg her, sier Steenkjær.

Trang parkering ved St. Olavs hospital: - Er man riktig uheldig, kommer man seg ikke inn i bilen, sier Anne Hestnes og mener det kunne vært bedre plass.

LES OGSÅ: Direktøren i Trondheim Parkering gikk av etter at 17 ansatte varslet om dårlig arbeidsmiljø

Roboter

På bakkeplan, med kulturhuset som tak, kan bilistene velge mellom 20 båser hvor parkeringen starter. Fire av båsene er beregnet på rullestolbrukere, og de er litt større enn de andre og med et ekstra betjeningspanel i rulle-stolhøyde.

Parkeringen starter med at bilen kjøres inn i en av båsene, nesten som i en vaskeautomat på en bensinstasjon. Men i Aarhus er det god plass og du kan slå alle dørene på bilen helt opp, uten å tenke på skader. På betjenings-panelet bekrefter bilisten at alle har forlatt bilen og har gått ut av parkeringsboksen.

En tynn, nesten gjennomsiktig gardin senker seg og bilen forsvinner plutselig ned i gulvet. Raskt sjekker 16 skannere hvor hjulene er plassert samt at eksosanlegg eller bunnpanne ikke henger ned.

En robot i form av en flat vogn kjøres automatisk inn under bilen. Metall-stenger løfter hjulene og i 27 km/t transporterer roboten bilen til selve parkeringsplassen. Hele parkeringen tar maksimalt to minutter.

Det er 1000 parkeringsplasser i Dokk1. Hvilken plass bilen settes på, er logistikk på høyt plan.

Bilene fordeles jevnt i hele anlegget, for å gi minst mulig kø om alle kundene vil hente bilen sin til samme tid.

Robotene opererer i fire 100 meter lange «korridorer», hver «korridor» har biler på begge sider og i tre etasjer. Det vil si at robotene har 2400 meter hylleplass de kan fordele bilene på.

En trønder i taket: Dokk1 er ett av byens moderne kulturhus. I taket ved parkeringsboksene henger Ingar Dragset fra Trondheim og danske Michael Elmgren sin installasjon Magic Mushrooms.

Hemmelig

Adresseavisen har fått en eksklusiv tur ned i selve parkeringsanlegget. Mye av teknikken er hemmelig og teknisk sjef Kenneth Hansen fra den tyske produsenten Lödige passer nøye på hva som blir med på bildene. Eller rettere sagt, hva av tysk ingeniørkunst som ikke må komme med på bildene.

Lyden av robotene som heiser gule biler opp, røde biler ned og skyver sorte biler inn der de egentlige parkeringsbåsene, er spesiell. Det kan sammenlignes med lyden av et spøkelsestog, bare at tivolimusikken i det fjerne har stilnet og at hylene fra folk mangler. Spøkelsestog er kanskje ikke så dum sammenligning nede i den halvmørke parkeringskjelleren.

Sparer plass

– Hva synes du om systemet selv?

– Det er imponerende, svarer Kenneth Hansen og smiler bredt.

Han legger til at det er helt ny teknologi og svært fremtidsrettet.

– Om man sammenligner Dokk1 med et ordinært parkeringshus, vil man spare plass?

– Ja. På det samme arealet vi får inn 1000 biler på, mener jeg du kun får plass til 180 – 200 biler i et konvensjonelt parkeringshus. Her i Aarhus slipper vi å bruke areal til trapper, ramper og kjørevei samt at vi ikke trenger å sette av plass til bildører som skal åpnes.

Kulturhuset: Ikke nok med at Aarhus har Europas finest parkeringsanlegg. I disse dager prøvekjøres byens flunkende nye trikkenett, det første på mange år uten trikkedrift i Danmark.

«Shopping-bulker»

Siden Dokk1-parkeringen åpnet for to år siden, har flere enn 600000 biler blitt parkert ved hjelp av robotene.

– Jeg kjenner til kun ett eneste uhell, hvor en bil har blitt påført en skade, opplyser Kenneth Hansen. Når det gjelder selve parkeringssystemet, har det gått smertefritt siden 2015.

– Men det er klart, legger Hansen til, du finner ikke «shopping-bulker» og tyver som bryter seg inn i bilene her i Dokk1. Her kan du trygt legge igjen mobiltelefonen eller lap top-en din synlig i bilen når du forlater den. Vi ber likevel våre kunder om å låse bildørene når de forlater bilen, slik at det ikke skal være tvil om noen har vært inne i bilene eller ikke.

Tyske Lödige prøvekjører i disse dager et tilsvarende parkeringshus i København med 350 plasser. Sydney har bestilt roboter til 400 plasser mens Kina, Hong Kong, Singapore og England står klare til å bestille sine automatiske parkeringshus. Planleggingen og bygging av et anlegg vil ta minst et par år, mener Hansen.

God plass: Mai Steenkjær er fornøyd med god plass og nok lys når hun setter fra seg bilen og trykker OK på betjeningspanelet.

Ikke lading ennå

– I Norge kjøper folk elbiler. Kan man be om lading når man parkerer her?

– Jeg vet det er på tegnebordet til våre ingeniører, så jeg tror nok det kommer i fremtidige automatiske parkeringshus, sier Kenneth Hansen.

Da Aarhus kommune i 2007 dro Realdania inn i byplanleggingen, ble det tidlig klart at vi skulle eksperimentere med parkeringshuset, forteller Peter Kjølby, visedirektør i Realdania By & Byg.

Stiftelsen Realdania betalte 500 millioner danske kroner (tilsvarende 630 millioner NOK) for det automatiske parkeringsanlegget.

– Strategien i Aarhus kommune er å vende byen mot havna og skape et attraktivt byliv mot vannet, sier Kjølby til Adresseavisen. Bidraget fra Realdania var Europas største fullautomatiske parkeringsanlegg samt tre utendørs plasser for sport og kultur.

Kanskje Peter Kjølby og Realdania By & Byg kan gi gode råd når Trondheim skal bygge ut på Brattøra og Nyhavna?