Fremdeles opplever samer hets på åpen gate i Trondheim. Har vi ikke kommet lenger 100 år etter det første landsmøtet for samer i Trondheim? Foto: BRITT EIRIN JOHANSEN (ILLUSTRASJON)

Jubileet skal markeres med storstilt feiring i samme by. Men når sant skal sies kan jeg trolig mer om indianerne i Nord-Amerika enn vår egen urbefolkning. Takk til Månestråle og Sølvpilen.

Mitt første møte med samekulturen var gjennom filmen «Veiviseren» fra 1987. Aigin, i Mikkel Gaups skikkelse, ble for meg selve bildet på hvordan en same skulle være. Modig, oppfinnsom og ufattelig glad i å kave i snø.

I 1980 vant «Sámiid ædnan» Melodi Grand Prix og det norske bidraget til Eurovision Song Contest i Nederland det samme året ble for evig sangen som spilles i lystige lag, og som alle klarer å gaule refrenget til. Selv om teksten refererer til samefolkets politiske kamp for selvstendighet, er det trolig flere som kun assosierer sangen med allsang og grøftefyll.

I 2007 kom Tommy Wirkolas Tarantino-parodi «Kill Buljo» og analhumoren som ble servert i den filmen gjorde heller ikke samene noen tjeneste. For å sitere min egen anmeldelse av filmen: «Hetsing av samer, kvinner og homofile skjer over en lavvo».

Med andre ord: Mange forbinder samer kun med fargerike kostymer, joik og reinsdyr. Jeg er ikke det spøtt bedre selv, min kunnskap og mitt inntrykk av samekulturen har stort sett kommet fra tv-boksen, Mari Boine og en eller annen Rudolf-krangel.

Leder i interesseorganisasjonen Samisk rom Trondheim, Kristin Sara, kunne i februar i fjor fortelle at fulle nordmenn ikke klarte å la være å kauke «same» etter henne, som om det skulle komme som et sjokk. Noen radbrekket en joik mens andre imiterte samespråket vulgært, mens Sara gikk nedover Prinsens gate en lørdagskveld. Hun klarte ikke huske en eneste gang hvor hun hadde fått gå i fred gjennom Trondheims gater i samiske klær uten at det hadde kommet hets hennes vei.

Jeg vet selv hva hun snakker om, det hender jo at det kommer en eller annen slengbemerkning min vei også, det står jo ikke nordtrønder i panna mi. «Ching chong», «Er du i slekt med Kim Jong-ung» eller min personlige favoritt: «Er du den fjerde kineseren?» Det må være enda mer provoserende å få sånne kommentarer når du tross alt har levd i sameksistens med nordmenn i 10 000 år. I Sørøst-Asia finnes uttrykket «same same, but different». Samene og jeg har i det minste det til felles at vi vet hva det uttrykket innebærer også i Norge.

Har vi virkelig ikke kommet lenger, 100 år etter? Vet du hva Tråante betyr? Nei, ikke det. Det visste ikke jeg heller, ikke før jubileet begynte å sette sin farge på denne byen. I neste uke skal jeg oppleve den samiske folkefesten på Torvet i Trondheim. Jeg skal høre ekte joik, høre samer fortelle om sin unike kulturarv og jeg skal smake meg gjennom reinsdyrmenyene som restaurantene tilbyr. Rett og slett ånde inn den samiske kulturen uten at Nils eller Mikkel Gaup er involvert.

6. februar er samenes nasjonaldag. Dersom du ser en same i kofte, undertrykk trangen til å sende en snap og si heller «lahkoe biejjine» (gratulerer med dagen). Tråante betyr for øvrig Trondheim på sørsamisk.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.