Saken oppdateres.
Frps kommunalråd Elin Marie Andreassen har lest debattinnlegg og utspill fra en rekke bekymrede foreldre og beboere på Møllenberg. De mener trafikken har økt på sideveier og i boligområder etter at Innherredsveien ble gjort om til miljøgate. På bakgrunn av de reaksjonene vil hun nå avslutte det seks måneder lange prøveprosjektet før det egentlig er kommet i gang. Hele poenget med prøveordningen er å finne ut om dette er en smart ting å gjøre. Det er først når prosjektet er gjennomført, at politikerne har kunnskap nok til å avgjøre om ordningen skal bli permanent eller ikke.
LES OGSÅ: Frp vil avslutte prøveprosjektet i Innherredsveien
Dragkampen om Innherredsveien har pågått lenge. Det endte til sist opp med et vedtak om å innføre et prøveprosjekt der veien nå er stengt for gjennomgangstrafikk for biler, mens busser og syklister får bruke veien. Prosjektet ble innført i et sommerstille Trondheim, og har derfor nesten ikke vært testet ut ved normal hverdagstrafikk. Derfor vil det være meningsløst å avslutte nå, slik Frp har foreslått.
Ikke overraskende har reaksjonene fra beboere i Møllenberg-området vært negative. Det hevdes at trafikken i sidegatene har økt voldsomt når bilene ikke lenger kan bruke Innherredsveien. Foreldre på Bispehaugen skole har foretatt sin private telling, og mener å kunne dokumentere økt trafikk.
Samtidig viser prosjektets egne tellinger, som er basert på telling fra detektorer i bakken, at det ikke har skjedd en økning av trafikken i Nonnegata, sammenlignet med tellinger i september 2016 og april 2017. Det er grunn til å stole mer på disse tellingene enn på observasjoner gjort av bekymrede beboere som allerede har et negativt syn på prøveprosjektet.
Det er forståelig at beboere og foreldre i området bekymrer seg for at trafikken på Møllenberg kan øke. Men private tellinger er ikke grunnlag for å avslutte et prosjekt som skal skaffe dokumenterbare fakta. Frps forslag er korttenkt og ødelegger hele ideen med å teste ut nye løsninger for byen, før de eventuelt blir permanente.