Adresseavisen mener

Museene evner å fornye seg

I konkurranse med masse andre tilbud og aktiviteter, har Museene i Sør-Trøndelag (Mist) greid å lokke flere publikummere.

Ukulelekurs: Fillip Tuset-Nyborg (til venstre) og Isak Tuset-Nyborg deltok på ukulelekurs på Rockheim i fjor sommer.   Foto: Sebastian S. Bjerkvik

Saken oppdateres.

Museene i Sør-Trøndelag (Mist) har greid å bli mer interessante for publikum. De ni museene i selskapet fikk i fjor 47 000 flere publikummere enn i 2016. Det forteller noe om at et museum er mer enn gamle gjenstander i et glassmonter.

LES OGSÅ: Butikker som selger hagetroll får holde åpent, mens bokhandlere må være stengt

I konkurranse med et hav av andre tilbud og aktiviteter, har ikke museene en enkel jobb med å friste publikum til å ta turen. Når helgen kommer, har vi muligheten til så vel hyttetur og fottur til shopping og fotballkamp. Hvorfor skal vi dra på et museum? Jo, der har du muligheten til både å oppleve noe spennende, bruke sanseapparatet og lære noe nytt. En handletur på Ikea har neppe samme effekt.

Museene har dessuten en viktig samfunnsrolle. De skal sette mennesket i sentrum og vise kulturelt mangfold. Samtidig legger kulturpolitikken opp til at museene må bli mer inkluderende og tilby noe til alle.

Det virker som om Mist langt på vei greier denne oppgaven. Under fjorårets samejubileum Tråante hadde flere av museene samfunnsaktuelle utstillinger og aktiviteter knyttet til jubileet. Både Kystmuseet på Hitra og Kystens Arv på Fosen har hatt skoleprosjekter og utstillinger om den massive plastforsøplingen langs kysten. Kystens Arv, som også har fått et nytt og moderne bygg, tematiserte båtflyktninger under nyåpningen i fjor.

LES OGSÅ: Hadde nok vært verre om mødrene våre var «helt Barbie»

Kystmuseet opplevde 25 prosent flere besøkende i 2017, og mange av disse var barn og unge. Da Mist nylig presenterte programmet for 2018, uttalte den avtroppende direktøren, Suzette Paasche, at de skal satse enda mer på de yngre. De ønsker i større grad å bli et naturlig mål for barnefamilier. Strategien er klok. Skal museumsbesøk bli en naturlig del av folks kulturaktiviteter, må museene få tak i de yngste.

Den nye Mist-direktøren, Nina Refseth, har et godt utgangspunkt når hun skal lede det videre arbeidet med de ni museene. Å få på plass finansieringen og organiseringen rundt den planlagte sammenslåingen av Trondheim kunstmuseum og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i et nybygg, er en av de viktigste kultursakene framover.

På forsiden nå