En helt nødvendig satsing på jernbane i Trøndelag gjør at ett verneverdig hus dessverre bør ofres.

Det vakte oppsikt da Adresseavisen på lederplass i 1997 oppfordret byens politikere til å tenke nytt om Svartlamoen og ikke rive husene i den unike, bevaringsverdige bydelen. Ettertiden har vist at de som kjempet for å bevare bydelen, hadde rett. Det var bra at politikerne snudde. Nå er det aktuelt å rive ett hus eller deler av et hus i Strandveien for å gi plass til et ekstra jernbanespor ved Lademoen stasjon. Det er ikke ofte vi argumenterer for å rive verneverdige hus, men i dette tilfellet kan det forsvares, for å gi mulighet til å bedre togtilbudet i landsdelen.

Det er lett å forstå fortvilelsen til beboere og brukere av det aktuelle huset. Vi forutsetter at Bane Nor sørger for at inngrepene i området blir minst mulige. Det bør utvikles alternative tilbud for de som rammes i området. Å bygge flere spor langs Trønderbanen mellom Støren og Steinkjer, er helt nødvendig for å kunne utvide kapasiteten og bedre togtilbudet. Da må det bygges dobbeltspor flere steder – også sentralt i Trondheim.

Nasjonale og regionale mål om mer miljøvennlige transportmidler og nullvekst i biltrafikken gjør det nødvendig å oppruste og forbedre jernbanetilbudet. Det gjelder særlig der toget har best forutsetninger. Ambisjonen om to tog i timen på strekningen Melhus-Trondheim-Steinkjer må oppfylles hvis vi skal få flere i landsdelen til å reise med tog.

Målet om to tog i timen på Trønderbanen er allerede forskjøvet fra 2024 til 2027. Det er helt nødvendig å bedre infrastrukturen slik at hastighet og frekvens kan gjøre tog mer konkurransedyktig. Det gjelder både mot bil og fly, men også til fly.

I 1994 brukte bare tre prosent av de reisende til Værnes tog. Daværende områdesjef i NSB, Asbjørn Øye, sa da til Adresseavisen at med dobbeltspor og fire tog i timen ville toget ta et stort jafs av andelen reisende. Snart 30 år senere er det på høy tid å realisere den mer nøkterne ambisjonen om to tog i timen. Det er synd at det går utover verneverdige hus, men i dette tilfellet er det riktig å gi mer plass til jernbanen, uten ytterligere å forsinke en helt nødvendig jernbanesatsing.