Et oppsiktsvekkende dårlig forslag som svekker vanlige folks klagemuligheter.

Barne- og familiedepartementet foreslår en radikal omlegging av forbrukernes klagemulighet på varer og tjenester. For å begrense saksmengden for klageinstansene foreslår departementet å innføre klagegebyr og at Forbrukerklageutvalget bare skal behandle saker hvor varene koster mer enn 5000 kroner. Det kan se ut som om regjeringen mener at nå er det vanlige folks tur til å betale mer i gebyr.

I høringsnotatet påstår departementet at formålet med endringene er å effektivisere klagebehandlingen i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget. Hensikten helliger ikke middelet i denne saken heller. Departementet skriver at de uten gebyr venter økt saksinngang fordi «saksbehandlingstiden går nedover og tilbudet blir bedre». Når de også skriver at usikre økonomiske tider kan gi økning i antall saker, virker det som om de er mer opptatt av hensynet til byråkrati enn til forbrukerne.

Det var selsomt å høre statsråd Kjersti Toppe(Sp) forsøke å forsvare departementets forslag i Dagsnytt 18 denne uka. Hun viste til Danmark og Sverige, men de har langt lavere gebyr eller ikke gebyr. Der refunderes gebyr om saken avvises eller forbruker får medhold. Forbrukernes departement i Norge vil at det foreslåtte gebyret på 1243 kroner ikke skal refunderes, selv når saken avvises eller ikke blir behandlet. Det er grunn til å tro at departementet har rett i at det vil ha en «saksregulerende effekt».

Forbrukerrådet er heldigvis kritisk til flere av forslagene fra departementet. Statsråd Toppe antydet i NRK at høringsrunden kan føre til at gebyr og klagegrense blir lavere enn foreslått. Vi mener det også er kritikkverdig om departementet foreslår grovt usosiale gebyrordninger for å få innført nye og ikke fullt så høye gebyr. Denne uka kritiserte Riksrevisjonen staten for at gebyrbelagte offentlige tjenester er «betydelig overpriset». Ifølge Riksrevisjonen vil staten i 2023 ta inn 741,5 millioner mer i gebyrer enn det koster å produsere dem. Å innføre nye og relativt høye gebyr på forbrukerklager for å begrense antall klager, er et oppsiktsvekkende dårlig forslag.