Det er bra at historisk byarkitektur engasjerer. Valg av fargetone på historiske bygg som inngår i vår offentlig forvaltede og fredede kulturarv handler ikke om smak, men om vitenskapelige undersøkelser og tilhørende faglige vurderinger.

Det er derfor viktig å påpeke at eier av Sukkerhuset, E. C. Dahls eiendom, ikke står fritt til å velge verken farge, type maling eller annen form for overflatebehandling på bygget. Da Sukkerhuset og hele dets fasade er fredet kulturarv, vil valg av fargetone være rettet mot å bevare de eldre faktiske kulturhistoriske spor. Det vil videre være viktig at byggets fasade dekkes med en overflate som beskytter murverket, noe den moderne overflatebehandlingen (sement og akryl) ikke gjorde i tilstrekkelig grad. Sukkerhuset er bygget i 1754, og utsatt for betydelig alders- og værslitasje siden den gang. Klimaendringer har forverret slitasjen gjennom store fuktpåkjenninger med frostsprengninger, særlig på senhøsten og våren. Veisalting er en påkjenning Sukkerhuset opprinnelig heller ikke ble bygget for å tåle. Valg av fargetone på sukkerhuset er vurdert av fylkeskommunen som kulturminnemyndighet i samråd med et eksternt fagutvalg. De to gule akrylbaserte malingslagene det refereres til i debattinnlegget lørdag 22.juli ble vurdert til å ikke ha noe kulturhistorisk verdi. Det ble funnet grunn til å fjerne de akrylbaserte malingslagene av rent bygningsfysikalske hensyn, da malingen sto i fare for å skade bygget grunnet saltutslag og frostsprengninger. Den kalkbaserte dampdiffusjonsåpne («pustende») overflatebehandlingen med den på vitenskapelig grunnlag dokumenterte tilbakeførte fargetonen, som nå dekker murverksdelen, er valgt for å beskytte et historisk murverk mot ovennevnte bygningsfysikalske, tekniske utfordringer. Fredete kulturminner skal være til enhver tid på vedlikeholdsnivå og beskyttes mot forfall.

Bilde 1 Foto: Illustrasjon

Gerhard Schønings tegning (bilde 1) fra 1770-årene viser synlig murstein i fasaden som stemmer overens med de tekniske funn i de gjennomførte omfattende tekniske undersøkelsene. Maleriet til Rosenvinge fra 1820 er naturlig nok en kunstnerisk tolkning (akvarell og gouache-teknikk). Maleriet viser slik aldring, skygger, lysrefleksjoner den dagen kunstneren laget kunstverket, trolig som en bestilling.

Bilde 2 Foto: Privat

Som dette bildet (Bilde 2) viser gikk byggherre trolig tom for den noe større røde teglsteinen og valgte å mure den sørvendte gårdsfasaden med to forskjellige format og lyserøde og delvis gule teglsteiner. Dette kan ha påvirket Rosenvinges fargetolkning og da den gule fargetonen ble bestemt på ca. 1970-tallet. På det synlige murverket ble det på ca. 1870-årene lagt en sementslemming på alle fasadene i nøyaktig den fargetone som er nå tilbakeført.

Når det gjelder byggets treverksdel, ble denne vedlikeholds-malt før alle spor i murverksdelen var ferdig undersøkt og tolket. Fylkeskommunen har anmodet eier om å søke om å få tilbakeført treverksdelen til passende fargetone ved neste malingsvedlikehold, da i tidsriktig hvit farge med røde pilaster, omramminger og vannbord i samme fargetone som murverksdelen.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!