Det var en dårlig ide å hyre en kommersiell influenser for å lokke unge jenter til NRK.

Heia. Klagene renner inn til Kringkastingsrådet etter at influenser Sofie Steen Isachsen (28), bedre kjent som Sophie Elise, i helga la ut et bilde på Instagram. Etter sterke reaksjoner slettet hun bildet hvor hun poserte med ei venninne med en pose hvitt pulver til teksten: «Livet blir cirka en milliard ganger morsommere når man bare gir faen». Enten bildet var ment som romantisering av narkotika eller ei, bekrefter saken at det var en feilvurdering av NRK å hyre henne til å lage podkast for å treffe unge.

Det er stort sett bra at den offentlig finansierte allmennkringkasteren tyr til spenstige og gjerne omdiskuterte grep for å nå et ungt publikum. NRK revolusjonerte norsk ungdomsdrama med «Skam», og det er ikke unaturlig at de også satser i podkastmarkedet. «Sophie og Fetisha er de frekke storesøstrene du ikke visste at du trengte – før nå», skrev NRK om podkasten «Sophie og Fetisha» ved lanseringen. De ville nok ikke brukt de ordene nå. Istedet sier de at bildet ikke ble tatt i NRK-sammenheng. Hallo?

Mange av de over 1600 klagene til Kringkastingsrådet går på Isachsen som rollemodell, sier sekretær for rådet, Erik Skarrud, til NTB. At en av landets mest kommersielle influensere prater og ler med en kollega om sex, rus, gutter, ærlig plastikk og sånt, kan sikkert bli populær og frekk podkast for lillesøstre og andre nysgjerrige. Vel så relevant som spørsmålet om Isachsen som rollemodell, er om det bør være NRKs oppgave og rolle å levere innhold som på de fleste måter låter som om det heller kunne vært laget for NRKs kommersielle konkurrenter.

Allmennkringkastere er under press rundt om i Europa. NRK får drøyt seks milliarder i året å lage innhold for. For å legitimere det, må institusjonen treffe alle målgrupper på alle plattformer. Samtidig har NRK et spesielt ansvar for å lage innhold som kommersielle konkurrenter ikke lager. Det er vanskelig å se at «Sophie og Fetisha» og podkastens skandaliserte influenser har en naturlig plass i det som kan kalles NRKs formål og kjerneoppgave. Ukas Insta-skandale er tvert imot egnet til mer kritisk søkelys på hvordan NRK prioriterer sine ressurser.