«Trønderske bedrifter må lære seg å dra opp rullegardina og se ut av vindu.» Dette stod i et kommentarfelt tilknyttet Jakob Eikstad, CEO i StudMatch, sitt leserinnlegg 1. februar om at næringslivet i Trondheim må slutte å snakke om «hjerneflukten» og begynne å gjøre noe med den.

Vi kan kjenne oss igjen. I Q-Free hadde vi rullegardina nede i for mange vinduer over for lang tid. «Er det ikke litt for hektisk til at vi skal klare å ta godt vare på studenter her?» «Har vi oppgaver som passer?» «Hvordan sikrer vi at de får oppfølging i henhold til sitt kompetansenivå?» «Hva om vi bruker masse tid på opplæring og de forsvinner?». I vår egen hverdag ble det lett å la barrierene skyve på målet. For visst hadde vi mål. Og jo visst skulle vi ha studenter. Det passet bare aldri.

Frem til i forfjor. Med god hjelp av fantastiske samarbeidspartnere som Workation (et initiativ i regi av Næringsforeningen i Trondheim), prosjektet Ada, og linjeforeninger på NTNU, bestemte vi oss ikke bare for å løfte på gardina og se ut av vinduet, men å komme oss ut og bli bedre kjent med studentene. Hvem de er, hva de tenker, hva de vil.

Foto: Privat

Vi var med på mange «eventer». På diverse arrangement på universitetet. Vi arrangerte egne bedriftsbesøk. Vi stod på stand og møtte hundrevis av studenter gjennom Workation. Vi møtte Oskar som er usikker på hva han skal bli, Tomas, på hvem han var. Hennie som skulle bli CFO. Ahmad som ville ha jobb med internasjonal profil. Ana som kjemper for mangfold. Toralf som elsker juss. Og de tok oss med storm.

Vi ansatte en gruppe sommerstudenter i fjor. Vi mottok 150 søkere på sommerjobb i år. For oss et tydelig bevis på at unge vil jobbe i Trondheim, også i ferier når mange drar hjem til sine kjære i sør, øst og nord. Nå jobber fem studenter deltid hos oss, og en ny gruppe sommerstudenter trer inn dørene våre i juni. Flere av de som har vært hos oss gjennom internship har nå blitt fast ansatt.

Studentene videreutvikler og heier på teknologien vår. Finner nye løsninger på gamle problemer. Spør kritiske spørsmål der det er fortjent. Etablerer nettverk som foreningen «Young at Q-Free». Tilfører nye dimensjoner i møtene våre og i samtalene ved kaffemaskinen. Er herlige muntrasjonsråd på grå januardager.

Kanskje er vi med å bidra til å stanse hjerneflukten? Helt sikkert er det i alle fall at vi investerer i egen konkurransekraft: Å ha studenter hos oss gjør oss rett og slett bedre.

Gardina er trukket fra og snøballeffekten er i gang.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!