Under lanseringa av Konsertbyen Trondheim satt ordførerkandidatene på scena og skrøt uhemmet av hvor fint det er med scener og kultur i Trondheim. Man skulle tro at samtlige representanter i byrådet har forstått at kultur, og kulturscener i Trondheim, kommer med grunnleggende krav om en infrastruktur som tilrettelegger for produksjon av musikk, kunst og teater som kan fylle disse scenene.

Når man snakker om at det er så flott med kulturtilbud, for da kommer turister – en pådriver for byens økonomiske sfærer. Vel, da skulle man tatt det for gitt, at utviklernes ideer om utbygging og restrukturering, som fører til rivning av lokaler for kulturaktører, vil være stikk i strid med dette grunnleggende behovet. Man skulle tro, at Trondheims politikere var såpass klar over sin manglende kunnskap om kulturfeltet, at de kanskje, muligens, om ikke det var for mye bry, hadde forhørt seg med folk som har bedre oversikt enn dem selv.

Men alle disse gode antagelsene har ubestridt blitt bevist å være fullstendig dillball. Ikke bare har de ikke kommunisert med aktørene, men i en form for snøblind vanvidd har de forestilt seg at en storstilt utbygging av Nyhavna på et eller annet magisk vis skal romme både svindyre næringslokaler og boligsoner, og samtidig ivareta de rimelige, lett tilgjengelige lokalene som kulturaktører i Trondheim by er helt avhengig av, som etter rivinga på Marienborg, er noen av de siste av sitt slag i byen.

I et lite studio på Nyhavna i Trondheim sitter to unge herrer og jobber iherdig. De tar seg moderat betalt og jobber hardt for å produsere så mye musikk som mulig, for så mange som mulig. Deres kundebase, består i all hovedsak av små, lokale artister. Dette studio heter, passende nok, Nyhavna Studio. Sammen med bryggeriet Monkey Brew, flere øvingslokaler, og andre næringsaktører som holder til i en liten legokloss på enden av Dora 1, går de nå en usikker tid i møte.

Nyhavna Studio er et godt eksempel på en av de viktigste aktørene i «musikkens økosystem». For mange unge musikere, spesielt for mange på jazzlinja, er Nyhavna Studio både en mulighet for produksjon av musikk, og et argument for å bli i Trondheim. Jo flere som er innom der, jo større og mer vitalt blir miljøet. Grunnen til at Nyhavna Studio fungerer, er beliggenhet og tilgjengelighet. De er en sentrumsnær aktør med rimelig økonomiske rammer. For mange aktive aktører på kulturscenen er det avgjørende å ha kort veg til studioet. For jazzlinja og liknende institusjoner er det snakk om gangavstand.

For alle oss som har livet knyttet til Trondheims kulturelle sfære, er det helt tydelig. Skal vi ha kultur i Trondheim, må vi ha fasiliteter som svarer til behovene som kommer med å drive kultur: Rimelig leie av sentrumsnære lokaler, tilgjengelige arenaer for konserter, forestillinger og utstillinger. Et levende miljø av aktører og arrangører som holder det hele i livet, og inspirerer nye potensielle deltakere.

For at Trondheim skal være Trondheim, trenger den sine kulturaktører. For at Trondheim skal være et turistmål, for at den skal ha en kreativ privat og offentlig sektor, og for at byen skal oppleves som et levende sted – hvor alle fra barn, til studenter til voksne i alle aldre skal finne litt farge i hverdagen, trenger den sine kulturaktører.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!