Hva er det som skiller NTNU Gjøvik og Ålesund fra Trondheim? Svaret er en mulighet som kalles den yrkesfaglige veien eller Y-veien. Hvorfor tilbyr ikke Trondheim noe tilsvarende?

Y-veien representerer en innovativ tilnærming som gir de som har fullført fagbrev eller svennebrev en direkte adgang til høyere utdanning, uten behov for et ettårig forkurs. Det som er uheldig med forkurset er at det krever et helt ekstra år sammenlignet med Y-veien.

Dette medfører økte kostnader for både staten og studenter, samt en forsinkelse i deres inntreden i arbeidslivet, noe som resulterer i tapt inntekt og redusert økonomisk mobilitet.

Selv har jeg svennebrev som tømrer, på grunn av et ønske om å videreutvikle min fagkunnskap bestemte jeg meg for å ta en mastergrad i bygg- og miljøteknikk ved NTNU i Trondheim. Min vei til målet belyser problemet. Da direkte søknad til Trondheim ikke var mulig, valgte jeg å melde meg på en yrkesfaglig bachelor ved NTNU i Gjøvik.

Der tok jeg matematikk, fysikk og språkkurs parallelt med universitetsfagene. Selv om denne tilnærmingen kanskje ikke passer for alle, representerer den en realistisk mulighet for mange motiverte elever som ønsker å utvide sin kompetanse og karrieremuligheter.

Trøndelag har en betydelig befolkning med yrkesfaglig bakgrunn, og det ville være en klar fordel for hele regionen å inkludere så mange av disse talentfulle individene som mulig i høyere utdanning. Ved utdelingen av mitt svennebrev hørte jeg utallige inspirerende historier om personer med yrkesfaglig bakgrunn som utmerket seg som ingeniører, arkitekter og håndverkere på ulike felt.

Dette vitner om at det er et sterkt behov for flere utdanningsveier. De med fag- eller svennebrev og universitetsgrad er også mer populære blant arbeidsgiver, enn de med kun akademisk erfaring.

Etter sammenslåingen av NTNU med høgskolene i Gjøvik og Ålesund har målet vært å harmonisere NTNU-utdanningen på tvers av campusene. Selv om dette er en positiv utvikling, er det viktig å anerkjenne at kunnskapsdeling og studieopplegg kan gå begge veier. Trondheim kan lære av suksesshistoriene i Gjøvik og Ålesund, som er bevis på at det er mulig å innlemme praksisorientert opplæring og teoretisk kunnskap på en effektiv måte.

Jeg vil sterkt oppfordre NTNU og andre utdanningsinstitusjoner til å vurdere muligheten for å iverksette Y-veien. Dette vil være et viktig skritt for å få studenter raskt i gang med sine studier, slik at de kan begynne å bidra til samfunnet så tidlig som mulig. Dagens problem er at forkurset tar for lang tid, og det er nødvendig å tilby flere alternativer for videreutdanning.

Det er på tide å investere i våre fremtidige yrkesfaglige teknologer og sørge for at deres vei til høyere utdanning er så effektiv som mulig. Samtidig vil dette bidra til å øke mangfoldet og kompetansen i samfunnet vårt, noe som er avgjørende for fremtidig suksess og bærekraft.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!