Norske mediehus roser nylig dommen mot Meta (Facebook) for personvernet, men sporer samtidig brukerdata på sine egne nettsider med mange trackere. Dette reiser viktige spørsmål om personvernet i norske mediehus og utfordrer Datatilsynet til å ta en nærmere titt på praksisen i henhold til GDPR-regelverket.

Adresseavisen skrev for noen dager siden på lederplass at dommen mot Meta er god og viktig. «Av hensyn til personvern er det grenser for hvordan selskap uten samtykke kan bruke kunnskap om brukere til å rette reklame mot dem.»

Samtidig samler deres egen nettside inn brukerdata som sendes til utenlandske datameglere. Lesere som besøker nettsiden til Adressa blir overfalt av hele 14 såkalte trackere.

Blant trackerne som Adressa bruker, finner vi «Adnxs» fra Xandr, tidligere kjent som AppNexus, som er et amerikansk multinasjonalt selskap som samler inn data om nettbrukere, bygger profiler av nettbrukere, og som selger disse dataene videre for at andre kan skreddersy reklame for nettbrukerne. Ifølge påstander fra selskapet selv knytter de ikke disse dataene opp til navngitte personer, men dette er en påstand som vanskelig kan etterprøves.

Vi finner også UserReport fra AudienceProject, som skryter på sine egne nettsider av at det ikke er grenser for hvilken informasjon de tilbyr om nettbrukere: «Det finnes ingen grenser for hva UserReport kan fortelle deg om dine brukere. Hvor gamle de er, om de har barn – om de liker hunder eller katter. Spør i vei!»

Og Adresseavisen er ikke alene om dette blant norske mediehus.

Kanskje Datatilsynet bør ta en titt på praksisen til norske mediehus, når de først er på ballen med GDPR.

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!